Három szimpatikus könyves kihívás 2017-re

Minden év végén és az új év elején gombamód megjelennek a régi könyves kihívások aktualizált változatai, illetve az újabbnál újabbak. Jó ideje, hogy ezeket hanyagolom, mert a saját életemben ezek nélkül is vannak kihívások, és nem érzem szükségesnek, hogy az egyik olyan dologból is mindenféle kihívásnak meg előírásnak feleljek meg, amit kikapcsolódásnak tekintek. Ez is az egyik oka, hogy semmi ilyesmire nem jelentkezem, nem csinálom és nem is hiányolom. A másik ok pedig, hogy vannak olyanok, amik évente ugyanazt a sémát követik (konkrétan a Könyvkihívásra gondolok, ahol harmadik éve ugyanaz az 50 szempont van megadva), vagy egy kisebb könyvesboltnyi mennyiségű könyvet kell elolvasni a teljesítésükhöz (Olvass el 50, 60... 100...-  a határ a csillagos ég - könyvet az adott évben!) Tudom, az 50 talán nem is olyan sok, de nem biztos, hogy ez a szám is mindenki számára teljesíthető. Mert nem mindenki gyorsolvasó, és vannak 500 fölötti oldalszámú könyvek is a világon. Arról nem is beszélve, hogy nem mindenki rendelkezik tengernyi szabadidővel.


De kíváncsiságból megnéztem, mit dob ki Google barátom a reading challenge 2017-re. Nos, van miből válogatnunk, és ezek közt még három - számomra - szimpatikus is akadt.
Az elsőhöz már be is pötyögtem néhány könyvet, amelyeket olvastam és megfelelnek az elvárásoknak. Volt benne újraolvasás is.

Az első rögtön a klasszikusokat tűzte ki célként, a teljesítéséhez pedig 12 könyvre van szükség:

1.  Egy 19. századi klasszikus - ami 1800 és 1899 között jelent meg. (Csak annyit jegyeznék meg, hogy az az 1800 valójában 1801 kellene, hogy legyen, mert minden új század az 1-essel kezdődő évben kezdődik tudtommal.)
Anne Brontë: A Wildfell asszonya (1848)

2.  Egy 20. századi klasszikus - ami 1900 (igen, már megint az a fránya 1 év...) és 1967 között jelent meg. Kivételt képez a poszthumusz kiadás, azaz olyan mű, ami 1967 előtt íródott, de csak ezt követően jelent meg - ez is belefér.
Ó, hát hogy feledkezhetnék meg az egyik kedvencemről?!
Molnár Ferenc: Játék a kastélyban (1926)

3.  Egy klasszikus, amit nő írt (Agatha Christie is jöhet, nem csak pl. Jane Austen. De beszéljünk kicsit haza, és Szabó Magda művei is idetartoznak szerény véleményem szerint.)
Agatha Christie: Cipruskoporsó (1940)

4.  Egy klasszikus, amit lefordítottak - Azaz nem az anyanyelvünkön íródott. (Azt hiszem, ez egy magyar anyanyelvűnek igazán nem nehéz. És természetesen a többi kategóriára is vonatkozik a műfordítás olvasása.)
Alexandre Dumas: A régens lánya (1845) - Igazi Dumas-kalandregény, ami végül jól letaglózott...

5.  Egy klasszikus, ami 1800 előtt jelent meg - a drámák és az eposzok is jöhetnek.

6.  Egy romantikus klasszikus
Jane Austen Emma (1815)

7. Egy klasszikus gótikus mű vagy horror ❌

8.  Egy klasszikus számmal a címében - Pl. Két város regénye, Három ember egy csónakban, 
V. Henrik, Fahrenheit 451. A lényeg, hogy konkrét szám legyen a címben.
Szabó Magda: Mózes egy, huszonkettő - éppen belefér, mivel 1967-ben jelent meg.

9.  Egy klasszikus, ami egy állatról szól, vagy aminek a címében állat szerepel - Lehet konkrét állat vagy metafora, vagy elég, ha csak a címben szerepel. Pl. Ne bántsátok a feketerigót!, Egerek és emberek, Fehér Agyar, Metamorfózis.
Giuseppe Tomasi di Lampedusa: A párduc (1958)

10. Egy klasszikus, ami olyan helyszínen játszódik, ahová szívesen ellátogatnál - Lehet valós vagy fiktív helyszín.
Gerald Durrell: Családom és egyéb állatfajták (1956) - Korfu

11. Egy díjnyertes klasszikus - Lehet Newbery-díjas, Goncourt-díjas, Pulitzer-díjas mű. (Nem is értem, hogy maradhatott ki a Nobel-díj...)

12. Egy orosz klasszikus - az 1917-es orosz forradalom 100. évfordulója kapcsán
Nyikolaj Vasziljevics Gogol: A revizor 

Az eredeti kihívás és részletei itt olvashatóak.  Ez csak annak összefoglalása.

A másik két kihívást Anne-nél találtam, de ezeket már nem fordítom le, csak a képeket illesztem be.
A lényeg itt is a 12-12 szempont alapján történő olvasás, de ha megnézzük az egyes kategóriákat, ez 14 is lesz.



Mit pipálhatok ki ezen a listán? Figyelem, a feltételeket szabadon fordítottam.
Egy könyv, amelyet a borítója alapján választottam: Vladimir Nabokov: Egy naplemente részletei

Egy letehetetlennek ígérkező könyv: Javier Marías: Rossz kezdet

Egy könyv, amely olyan helyen játszódik, ahol még nem jártam, de szívesen elmennék oda:
Almudena Grandes: Megdermedt szív

Egy könyv, amelyet már olvastam: Jane Austen Emma (egyébként több újraolvasásom is volt az idén)

Pikáns memoárt nem olvastam.

Egy könyv könyvekről vagy olvasásról: Kosztolányi Dezső: Nyelv és lélek

Olyan könyv, amelynek műfaját általában elkerülöm: Cormac McCarthy: Vad lovak (még tavasszal olvastam, így nincs róla bejegyzés)

Egy könyv, amelyről nem akarom bevallani, hogy majd' meghaltam, hogy elolvashassam: passz

Egy könyv az új kedvenc írómtól, amelyet még nem olvastam: Almudena Grandes: Kártyavárak (bejegyzés januárban)

Egy könyv, amelyet egy nagyszerű ízlésű személy ajánlott: passz

✔Egy olyan témájú könyv, amelyet szeretek (mármint a témát): Ross King: Leonardo és az Utolsó vacsora



Az egyik fő kategória szerint az olvasás célja a szórakozás, míg  a másiké a gyarapodás, azaz a szellemi gyarapodás, művelődés (kinek - kinek ízlése szerint fordítandó a growth).


Nézzük ezt a listát:
Egy könyv, amely(et):
❌Newbery- vagy Honor-díjas


fordításban olvastam: Jorge Amado: Gabriela

több, mint 600 oldal: 
Anne Brontë: A Wildfell asszonya
Javier Marías: Rossz kezdet
Almudena Grandes: Megdermedt szív
Kosztolányi Dezső: Nyelv és lélek
Mekkora stréber vagyok. 

Költészet, színmű vagy esszégyűjtemény:
Megint csak stréber vagyok:
Költészet: Szonett, aranykulcs - 1001 szonett a világirodalomból
Színmű:
Molnár Ferenc: Játék a kastélyban
Tennessee Williams: A tetovált rózsa
Nyikolaj Vasziljevics Gogol: A revizor 
Esszégyűjtemény: Kosztolányi Dezső: Nyelv és lélek

❌ olyan műfajú, amely valamilyen mostanában történt eseményhez kapcsolódik: szerintem nem olvastam ilyet.

Emigránstörténet: Kertész Erzsébet: Csipkebolt Brüsszelben
                                    Vladimir Nabokov: Pnyin professzor

A születésem előtt jelent meg: Fekete István: Hajnal Badányban

✔Három könyv ugyanattól a szerzőtől:
itt is stréberkedhetnék, de csak azokat sorolom fel, amikről írtam is:
Javier Marías nyert 5 könyvvel, de Agatha Christie is triplázott:
Cipruskoporsó
Nyaraló gyilkosok
Nem csalás, nem ámítás

Sajátos hangú vagy eltérő könyveket író szerzőtől:
Mario Vargas Llosa: Ki ölte meg Palomino Molerót?

Megbízhatatlan a narrátora vagy  ambivalens a befejezése: 
Vladimir Nabokov: Pnyin professzor

2017-ben valamilyen díjra jelöltek: gondolom a Berta Isla jelölt volt a Goodreadsen, mivel nem vagyok tag az oldalon, így csak ráfogtam.

Pulitzer- vagy Nemzeti Könyvdíjas: Cormac McCarthy: Vad lovak


Nekem ez a szimpatikusabb a kettő közül, mert itt lehet választani verseskötetet, drámát vagy esszékötetet is.  De azért ez is icipicit amerikai ízű az első kategória miatt.
Jó, bevallom, felírtam, illetve kinyomtattam magamnak ezt a három listát, de nem görcsölök rá egyikre sem. Ha olvasok valamit, ami megfelel valamelyik szempontnak, melléírom, és ennyi. Év végén majd meglátjuk, mi sül ki belőle.
Amint látszik, nem sikerült mindegyik feltételhez olvasni, de ettől sem dőlt össze a világ. Úgy gondolom, hogy 2017-ben nagyon sok jó olvasmányhoz volt szerencsém, amely sokkal fontosabb, mint hogy hány kritériumnak sikerült megfelelnem.


Akinek pedig ez sem elég és angolos, itt tobzódhat a 2017-re meghirdetett könyves kihívásokban. Arról nem is beszélve, hogy bárki kedvére kitalálhat magának bármilyen könyves kihívást.
Mindenesetre sok sikert hozzá(juk)!

2 hozzászólás

  1. Ha nagyon durva kihívást akarsz, akkor ott van a Bookriot Read Harder Challenge-e, az minden évben új szempontokkal bővül és direkt a határaid feszegetésére van. Sőt ők is összegyűjtöttek egy csomót: http://bookriot.com/2017/01/04/20-reading-challenges-for-2017/

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm az ajánlást és a linket is, de ahogy fentebb is írtam, nem szeretnék és nem is fogok semmilyen könyves/olvasós kihíváson részt venni. Ezt a hármat egyszerűen szimpatikusnak találtam, és bár megemlítettem, ha esetleg egy-egy olvasmányom megfelel valamelyik szempontnak, melléírom. Ha meg nem, akkor nem.

      Törlés