Szösszenetek Miss Austen tollából

- Gondolja, hogy nem megy vissza?
- Ó, drágám, bizonyára visszamegy, de teljes szívemből azt kívánom, bár ne tenné! El sem tudja képzelni, kedvesem, mennyire ragaszkodom hozzá! Erről jut eszembe, nem szerelmes belé kedvesem?
- Meg kell hagyni, minden csinos fiatalemberbe szerelmes vagyok, akit csak meglátok! - felelte nevetve Catharine.
- Én is így vagyok vele! - jelentette ki Camilla. - A világ összes csinos fiatalemberébe szerelmes vagyok!
- Akkor túltesz rajtam, ugyanis én csak azokba vagyok szerelmes, akiket látok is!

 A Vágy és vezeklés után egyértelmű volt, hogy valami vidámat kell olvasnom. A dilemmám hamar meg is oldódott, mert eszembe jutott Jane Austen korai műveinek eme gyűjteménye. A kötetben regényeket, elbeszéléseket, vígjátékokat és leveleket egyaránt olvashatunk.

A címadó regény a válogatás leghosszabb darabja a maga 65 oldalával. Hősnője, az árván maradt Catharine, aki hipochonder nagynénjével, Mrs. Percivallal él vidéken. A nagynéni folyamatos szópárbajban áll az új lelkésszel, Mr. Dudleyval, míg Catharine a parókia korábbi lakói, a Wynne kisasszonyok elköltözése miatt búslakodik. A nagynéni a széltől, de leginkább a fiatalemberektől óvja leginkább a lányt, míg végül beadja a derekát és beleegyezik, hogy távoli rokonai, Stanleyék meglátogassák. A házaspárral megérkezik leányuk, Camilla is, akivel hősnőnk igyekszik barátságot kötni, azonban hamarosan kiderül, hogy Camilla nem is olyan művelt és a könyvek sem érdeklik annyira, mint Catharine-t. Sőt, Camilla egy igazi korabeli cosmo lány, aki hosszas leveleket vált barátnőivel, melynek állandó témája a kisasszonyok legújabb ruhájának részletes bemutatása. Camilla emellett leginkább az ismerősei szapulásával tölti legszívesebben az időt. Egyedül Dudleyék közelgő báljának hírével lehet lázba hozni, melyre Catharine kivételével mindenki elindul. Azonban Catharine fogfájása elmúlik és éppen neki áll készülődni, amikor egy ismeretlen fiatalember toppan be és őt keresi...



A további művek középpontjában is a már megszokott elemek: a kor és az emberek kifigurázása áll.
A szereplők között találunk hiút, ostobát, kapzsit, alkoholistát, a műfajok között pedig a vígjáték mellett, Jane Austen sikeresen próbálkozott a szentimentális és a pikareszk (A szépséges Cassandra nekem pikareszknek is tűnt) regény parodizálásával.
Mind a hat Austen-regényt olvastam, de mégis most éreztem azt, hogy Miss Austen ezen szösszenetek írása során csillogtatta meg leginkább a humorát. Például az alábbiakban:

"A tökéletes összhang eme boldog időszaka alatt az idősebbik Fitzroy kisasszony megszökött a kocsissal, a szeretetre méltó Rebeccát pedig nőül kérte Roger kapitány Buckinghamshire-ből.
Mrs. Fitzroy nem helyeselte a frigyet az ifjú pár zsenge kora miatt, lévén Rebecca csupán harminchat esztendős volt, Roger kapitány pedig nemrég múlt hatvanhárom. Hogy legyőzzék az anyai ellenkezést, megállapodtak abban, hogy várnak még egy ideig, míg mindketten idősebbek nem lesznek."

 Vasárnap délelőtt kezdtem el olvasni és délután már a végére is értem,  mert nem tudtam és nem is akaródzott letenni, annyira kíváncsi voltam, hogy a következő történet mit tartogat. Egyetlen negatív észrevételem van: sajnálom, hogy Miss Austen a kötetben található több művét nem fejezte be, mert az előzmények alapján - ahogyan azt már megszokhattuk -, biztosan valami nagyon vicces sült volna ki.
Az abszolút kedvenceim a Catharine, a Frederic és Elfrida, ill. a Henry és Eliza.
Kinek kell már Rejtő, ha itt van a Catharine? 
Jane Austen-rajongóknak kötelező, de aki most készül megismerkedni az írónő munkásságával, bátran vegye a kezébe, két nehéz olvasmány közt nagyszerűen fog szórakozni.


Jane Austen: Catharine és más korai művek
Fordította: Barcza Gerda
178 oldal
Lazi Kiadó, 2006
1800 Ft
Szívfájdalom, hogy elvétve lehet már csak kapni.
A kép forrása: austenonly.com

2 hozzászólás

  1. Austen ezen történeteitől egy kicsit tartottam eddig, de ezután most repült ez is a kívánságlistámra :-)

    VálaszTörlés
  2. Helyes ;), Neked is biztosan tetszeni fog ;).

    VálaszTörlés