Remek olvasás volt, rövidsége által szinte tökéletesnek mondható


"Hosszabb levél dukálna neked, mint amelyet most olvasol; de úgy látszik, boldogtalan végzetem, hogy nem úgy bánok az emberekkel, ahogy megérdemelnék."


    Gondolom, a Törzsolvasóknak nem árulok el újdonságot azzal, hogy Jane Austen-rajongó vagyok, és amikor megláttam ezt a könyvét a Líra nagy nyári akciójában, rögtön a kosaramban landolt.  Szerda reggel pedig azon gondolkodtam, mit is vigyek magammal, amit sutyiban lehet is olvasni, de ha félre kell tennem, akkor sem maradok le semmiről és esz a fene, hogy mi történik a következő oldalon, így erre a könyvre esett a választásom. Bár összesen csak másfél oldalig jutottam, de este már nem tudtam letenni és nem is akartam.

   12 fejezetben 12 témát ölelnek fel Miss Austen válogatott és szokásához híven, vitriolos gondolatai. A témák között van a szerelem, a pénz, idősek és fiatalok, férfiak és nők. Azt talán mondanom sem kell, hogy Jane-ben most sem csalódunk. Külön öröm volt, hogy nemcsak az ismert műveiből (a hat regény és a Catharine - amiket volt szerencsém olvasni), hanem a leveleiből is válogattak.



  

Nem egyszer nevettem fel hangosan, ill. éreztem azt, hogy milyen igaza van ennek a Jane-nek!

"Vannak olyan emberek, akik annál kevesebbet lesznek hajlandóak tenni értünk, minél többet teszünk mi őértük."
"Az, akinek nincs mivel töltenie idejét, nem tudja, mikor zavarja azokat, akiknek éppenséggel volna."
 "Ha az ember be akar illeszkedni, a legjobb, amit tehet, hogy tudatlannak mutatkozik. A tájékozottság kinyilatkoztatásával ugyanis az ember könnyen megsértheti mások hiúságát, amit az ilyen esetekben ajánlatos elkerülni. Ha pedig történetesen hölgy az illető, aki – szerencsétlenségére – tájékozott a világ dolgaiban, a legjobban teszi, ha ezt a lehető legmélyebben elrejti magában."


  Bár a fordítások újak, azaz nem így találkoztam velük a regények lapjain, és az első rész bevezetőjében is egy óriási hibával találkoztam:

"A testvéri szeretet Jane Austen számára egyben életre szóló barátságot is jelentett, amely az Értelem és érzelem (Elizabeth és Jane Bennet kapcsolata) vagy a Büszkeség és balítélet (Marianne és Elinor Dashwood viszonya) című regényében is megjelenik (...)."

Nos, szerintem Elizabeth és Jane a Büszkeség és balítélet, Marianne és Elinor pedig az Értelem és érzelem hősnői.
    De ezt leszámítva remekül szórakoztam és kedvet kaptam az Emma újraolvasásához, pedig három éve derekasan megküzdöttünk egymással.  (Hogy erre mikor kerül sor, nem tudom és továbbra sem szeretnék ígéretekbe bocsátkozni.)

   A bejegyzés címe sem véletlenül lett Jane egyik mondatának átirata ;).
   Aki még nem olvasott semmit Miss Austentól, igen valószínű, hogy ettől a könyvecskétől kedvet kap hozzá, aki pedig már ismeri az írónő munkásságát, felidézheti az eddig olvasottakat ;).


Jane Austen: Szerelmek és ballépések
Jane Austen füveskönyve
Válogatta és fordította: Mártha Bence
139 oldal
Lazi Kiadó, 2008
1890 Ft

4 hozzászólás

  1. A bejegyzésed miatt megy a beszerzendők listájára, pedig nem is olvastam még mindent Ms.Austentól.

    VálaszTörlés
  2. Juj, akkor megint a bűnbe viszlek :$ :P:
    Ehhez a könyvhöz nem kell ismerni JA életművét, mert utána úgyis el akarod olvasni, ami eddig kimaradt ;). Egyébként a szösszenetek után nincs ott, hogy melyik művéből való.

    VálaszTörlés
  3. Soha nem olvastam még senkitől Füveskönyvet, úgy érzem kellene már! :o)

    VálaszTörlés
  4. Majd csinálok egy kihívást hozzá! :P

    VálaszTörlés