Gyilkosság receptre


Amikor tavaly év végén én is elkezdtem terveket szövögetni, miket olvasok el idén, azonnal eszembe jutott az ez AC-regény. Néhány nap múlva pedig megláttam, hogy ma este ennek az adaptációját tűzi műsorára a Story4. Legalább a rengeteg ismétlés és szappanopera közt valami jó is akad.  Így végleg eldőlt, hogy 2013 első olvasmánya biztosan A kristálytükör meghasadt lesz. Bár ez elején egy picit döcögött, de aztán már le sem tudtam tenni.

Eltelt jó néhány év, és az idő Miss Marple-t sem kímélte, ahogy St. Mary Meads-on is végigsöpört a változás szele: az emberek egy része már nem a fűszeresnél, hanem a szupermarketben vásárol, és megépült a Telep, azaz egy lakótelep, ahová számos új lakó költözött.

Miss Marple barátnője, Dolly Bantry is megvált Gossington Halltól, ahol most az ünnepelt színésznő, Marina Gregg és sokadik férje, Jason a ház urai.
Visszatérve Miss Marple-re, az ő egészségi állapota sem a régi, így unokaöccse Miss Kingre, a túlbuzgó, aagodalmaskodó ápolónőre bízta szeretett Jane nénikéjét. Azonban az idős hölgynek már  a kötögetés is gondot okoz, nem beszélve egy utcai balesetről, így Dr. Haydock gyilkosságot ajánl neki gyógymódként:
Haydock elgondolkozva nézte.
Azután hunyorított.
- Akkor csinálja a fordítottját.
- Ezt meg hogy érti?
- Ha nem tud kötni, mit szólna egy kis fejtéshez, a változatosság kedvéért? Mint Pénelopé.
- Aligha hasonló a helyzetünk.
- De a rejtvényfejtéshez mindig is volt érzéke, nem igaz? - felállt. - Mennem kell. Tudja, mit írnék fel magának? Egy jó kis zaftos gyilkosságot.
- Micsoda szörnyűségeket beszél!
- Persze, persze. De jobb híján azzal is foglalkozhat, hogy milyen mélyre süllyed a petrezselyem a vajban egy nyári napon. Engem mindig foglalkoztatott. Jó öreg, Holmes! Gondolom, manapság már kissé poros. De sosem fogják elfelejteni.

A terápia hamarosan kezdetét is veszi, amikor a Gossington Hallban rendezett jótékonysági estélyen Mrs. Badcock Marina Gregg daiquiriját issza meg, majd néhány perc múlva meghal. A meghívottak között szerepel Mrs. Bantry is, így Miss Marple első kézből értesül az eseményekről, ami Alfred Tennyson Shalott kisasszonya c. versének egy részletét juttatja eszébe.
Megindul a nyomozás, megérkezik Caddock főfelügyelő, aki bevonja Miss Marple-t is az ügybe.

Miss Marple ezt az ügyet is felgöngyölíti, közben pedig sokat megtud a sztárvilágról is, hiszen a nyomozás érdekében elkezd "szakirodalmat" olvasni.
Közben pedig igyekszik túljárni Miss King eszén, aki folyamatosan aggódik érte.
De nemcsak Miss Marple, hanem mi is bepillanthatunk a korabeli filmes világba és a sztárok életébe.
   
Eleinte fogalmam sem volt, ki és miért készítette el a méregpoharat, aztán egyre több gyanúsítottam és indítékom volt, de Lady Agatha nyert. Erre nem is gondoltam volna. Ismét egy zseniális bűntettel szembesültem.

Miss Marple irodalmi műveltsége mellett különösen örültem, amikor Mrs. Bantry egy festményről kezd el beszélni, amit Gossington Hallban látott. Természetesen én is elkezdtem nyomozni, csak a festmény után, de nem sikerült ilyen című képet találni Giovanni Bellinitől. A Nevető Madonnáról van szó, így  tovább kutakodok.
Arról nem is beszélve, hogy imádtam Miss Marple humorát, a másik kedvencem pedig Marina Greggék olasz komornyikja, Giuseppe lett.

A regény előtt erősen ajánlott elolvasni a Holttest a könyvtárszobábant is, ugyanis bizonyos utalások vannak rá, és aki még nem olvasta (ahogy én sem), annak egy kulcsfontosságú dolgot elárul ez az eset. 

A már említett Tennyson-vers pedig hétfőtől olvasható a blogban is.
Bár eredetileg meg akartam nézni ma este a filmet (ami néhány éve készült), de amikor az ismertetőjében azzal szembesültem, hogy átírták a történetet, úgy döntöttem, inkább kihagyom. 




Agatha Christie: A kristálytükör meghasadt  
Eredeti cím: The Mirror Crackd'd from Side to Side
A krimi királynője sorozat - 3. kötet
Fordította: Veres Júlia
319 oldal
Európa Kiadó, 2010
990 Ft
A szép borítós kiadás 2200 Ft-ba kerül.

2 hozzászólás

  1. Ha tudod, akkor azt, amelyikben Liz Taylor a főszereplő mindenképp nézd majd meg, azt hiszem azon nem változtattak semmit és jól sikerült feldolgozás lett :)

    VálaszTörlés
  2. Köszi a tippet, hátha valahol rábukkanok ;).

    VálaszTörlés