Így írtok, magyarok


A bejegyzés címe kissé csalóka, ugyanis a sorozat ezen kötete a Magyar költészet, magyar próza alcímet viseli, és nemcsak az Így írtok ti, hanem a Még mindig így írtok ti-ben megjelent írások is olvashatóak benne.

A könyv első részében (kb. negyedében) a verseket, míg a másodikban a prózai műveket olvashatjuk ismert és kevésbé ismert szerzők "tollából".
A költők közül nem maradhat ki Ady, Babits, Kosztolányi vagy Petőfi sem, de olvashatunk pünkösdi verset Bródy Lilitől vagy Szabó Lőrinctől.

A prózai részben olyan nevekkel találkozunk, mint Molnár Ferenc, Erdős Renée, Móricz Zsigmond, a már említett Kosztolányi, vagy Szomaházy István. Megtudhatjuk, mire jut Bródy Sándor vagy Heltai Jenő a ketrecben, és hogyan írna Budapest címmel nagyregényt Krúdy vagy az alább idézett Jókai:

   Amande kisasszony halvány, komoly tekintetű leányka, alig hároméves - szinte gyermek még - már-már serdülő termetén diszkréten feszül meg az egyszerű, világoskék pelenka.

De Karinthy a kortársak és a korabeli újságírás mellett saját magát sem  kíméli.
Piros pont jár az annak idején külön kötetekben megjelent Előszókért.

Talán nem minden humoreszk vált ki ugyanolyan nevetést az olvasóból, de biztosan mindenki megtalálja a kedvéére valót. Az én egyik kedvencem Pósa Lajos Ninácska c. írása lett, melyben a Nanát meséli el gyerekeknek. Bevallom, a Nana a hiányosságaim egyike, de ezen az összefoglalón rengeteget derültem.

 Persze, az eredeti művek ismeretében a karikatúra is másként hat, így biztosan mondhatom, hogy a kötetben szereplő magyarok közül néhány művét a későbbiekben el fogom olvasni. És a gyönyörűséges Karinthy sorozatom többi kötete sem fog - remélhetőleg - sokáig porosodni a polcon.
De egy valamit biztosan kijelenthetek: ezzel a kötettel garantáltan jól, és vidáman zártam a 2012-es olvasmányaim sorát.

 Ahogy említettem, tervben van az Így írtok ti két másik kötetének elolvasása is, de előtte átböngészem a tartalomjegyzéküket és egyet-kettőt "eredetiben" is elolvasok.



Karinthy Frigyes: Így írtok ti
Karinthy sorozat 12. kötet
240 oldal
Kossuth Kiadó, 2012
1490 Ft

1 hozzászólás

  1. Nálam a tavalyi év kudarca volt... Talán nem a megfelelő pillanatban vettem elő, pedig tologattam már egy ideje. Az is baj lehetett hogy sokeredeti művet nem ismertem, amelyiket meg ismertem, ott ( Mikszáth, Móricz), ott nem humorosnak, inkább gonosznak éreztem, és szégyen, de nem fejeztem be . Igaz, most elolvastam az évértékelődet, benne a csodás Márai idézettel, úgy hogy lehet mégis megküzdök vele.

    VálaszTörlés