Holttest a könyvtárszobában


    Gondolom, sokaknak feltűnt, hogy kishazánkban is egyre inkább teret nyert magának a Halloween. Az üzletek polcai megtelnek tök alakú mécsestartókkal és egyéb díszekkel, az óvodák és iskolák udvarai kivájt tökökkel, az ablakok pedig mindenféle tökös-denevéres-szellemes dekorációval. De vajon tudják-e, hogy mit is ünnepelnek eredetileg október 31-én, ill. hogyan is zajlik egy igazi Halloween parti? Szerény véleményem szerint a hazai inkább a tökök ünnepe, és nagyon távol áll az eredetitől. (Kíváncsian várom, mikor rendezzük meg a Háladást...)

   Ennek apropóján örültem meg, amikor a hónap elején felfedeztem a törzskönyvesboltomban Agatha Christie regényét, amit egyébként nem egyszerű beszerezni, annak ellenére, hogy csak három éve jelent meg, és egy Halloween parti áll a középpontjában. Na meg egy gyilkosság.

   Aki olvasta már a Mrs. McGinty meghalt/halott c. regényt, annak ismerősen cseng Mrs. Ariadne Oliver neve. Aki hozzám hasonlóan most találkozik először a hölggyel, bemutatnám néhány szóban: Mrs. Oliver krimiírónő, imádja az almát, éppen Woodleigh Commonban segédkezik egyik barátnőjének a Halloween parti előkészületeiben és mellesleg Hercule Poirot régi kedves barátnéja.

   A parti Mrs. Rowena Drake házában kerül megrendezésre, ahol a meghívott tizenévesek liszttorta-szeletelésben, almahorgászatban és tűzharapásban mérhetik össze ügyességüket, seprűszépségversenyen vesznek részt, ill. a kamaszlányok a falu boszorkánya és egy kis trükk segítségével megtudhatják, ki lesz a jövendőbelijük.

   Az előkészületek lázasan zajlanak, amikor a gyerekek felismerik Mrs. Olivert a társaságban. A tizenhárom éves Joyce Reynolds ekkor különös dologgal áll elő: állítása szerint korábban látott egy gyilkosságot. Természetesen a társai nem hisznek neki, így nem tulajdonít senki jelentőséget a kislány szavainak.

    Eljön a várva várt este, és amikor mindenki hazaindulna, felfedezik Joyce eltűnését, akit végül a könyvtárszobában találnak meg. Holtan. Valaki belefojtotta az almahorgászatnál használt vödörbe. Vajon ki tehette és miért? Tényleg láthatott korábban valamit a gyerek?
Mrs. Oliver az eset felderítésében jóbarátjához, Poirot-hoz fordul.


   Poirot a nyomozás során segítséget kap Spence nyugalmazott rendőrfelügyelőtől, ill. annak nővérétől és hamarosan megismerkedik a kis falu lakóival, a helyi pletykákkal, rejtélyekkel is.
Az alma ezen a tájon egész egyszerűen megkerülhetetlen. És bár általában véve nincs is ártatlanabb dolog a zamatos angol almánál, mégiscsak más a helyzet itt, ebben a házban, ahol az alma képzete a seprűnyélen lovagló boszorkák, az ősi babonák és a gyerekgyilkosság képzetével fonódott össze.

   Bevallom, először meglepődtem, amikor az előkészületekben részt vettek nevét olvastam, de aztán gyorsan megnyugtattam magam, hogy Lady Agatha soha sem hagyta elveszni az olvasót a nevek rengetegében, és ez most is így volt. A szereplőkről - ahogyan már megszokhattuk - fokozatosan lebbenti fel a fátylat és kerülnek a helyükre a kirakó darabjai.

  Olvastam már néhány krimit AC-től, de nagyon sokáig elképzelésem sem volt a gyilkos személyére. Ezért jó, hogy Poirot agysejtjei rögtön az első beszélgetés után dolgozni kezdtek.
A megoldáshoz vezető úton mi is megismerhetjük a már említett helyieket, a szóbeszédet, sőt még a kertépítészet rejtelmeibe is bepillantást nyerünk.
  Ebben a regényben találkoztam a korábbiakhoz képest a legszabadabb gondolkodású és szájú szereplőkkel (akik természetesen tinédzserek), és nagyon jól szórakoztam Poirot velük folytatott párbeszédén ;).

   Tökök ünnepe ide vagy oda, a szórakozás és az agysejtek megtornásztatása most is garantált.
Azért legyünk óvatosak, ha október 31-én Halloween Partira hívnak bennünket, ahol almahorgászat is lesz!


Agatha Christie: Halloween és halál
Korábban Ellopott gyilkosság címmel is megjelent, és a filmváltozatot is ezen a címen érdemes keresni
Eredeti cím: Hallowe'en Party
Fordította: Elekes Dóra
310 oldal
Európa Kiadó, 2010
2200 Ft

5 hozzászólás

  1. Az egyik kedvencem AC-től, igaz, csak angolul van meg.
    A filmet is megnézted? Én pont egy sötét viharos estén vettem rá magam, és bevallom, nagyon paráztam rajta egyedül, pedig akkor már olvastam és tudtam a történetet, de nagyon klassz a halloweeni hangulata és Mrs.Ariadne Oliver + Poirot kettősén mindig jókat szoktam derülni :))

    VálaszTörlés
  2. (Tök)életes - megvan az esti film :D
    A könyvet majd maximum jövő ilyenkorra elolvasom...hmm vagy nekiálljak most? :D

    VálaszTörlés
  3. Nikkincs: a filmet még nem láttam, de tervben van. Hátha lesz valamikor a tévében.
    Elhiszem, hogy "jó volt az időzítés" ;).

    Dóri: ha már a tököknél tartunk: tökjó :D. Azért elkezdheted, ha kéznél van ;).

    VálaszTörlés
  4. Ez a tesóm kedvenc AC-könyve!
    Ezt azért fontos megjegyezni, mert
    kettőnk közül ő az, aki nem sznobkodik, ha krimiről van szó és amikor megvette nekem a Tragédia három felvonásban-t, hogy higgyem el végre, hogy Christie nem pusztán krimi, hanem irodalom, muszáj volt egyetértenem vele.
    A férjem AC-ket olvasott, hogy reanimálja az angoltudását,
    én meg itt ajánlom melegen nektek az írónő önéletrajzát, ami még a krimijeinél is szórakoztatóbb.
    Természetesen a húgomtól kaptam ajándékba.Írtam is róla anno:
    http://susannicon.blogspot.de/2011/06/huszadik-szazad-tanui.html

    VálaszTörlés
  5. Jó ízlése van a tesódnak! ;)
    A Tragédia három felvonásban nálam is várólistás és tényleg nagyon jó AC, sokat lehet tanulni a könyveiből :).
    Emlékszem az önéletrajzára, és fent is van a virtuális listámon ;).

    VálaszTörlés