Így szerettek ők - második felvonás


Egy pillanatig sem volt kétséges, hogy amint előrendelhető lesz a könyv, azonnal teszem a virtuális kosaramba. Ez még augusztus végén történt, így csak várnom kellett, hogy teljenek a hetek és megérkezzen az értesítő e-mail. Meg is érkezett, bár a vártnál egy héttel korábban, de sebaj, gondoltam.
Amint átvettem a csomagot (két másik könyv is volt benne), rutinosan téptem szét a dobozt és alig vártam, hogy belelapozhassak. Az első reakció most az volt, hogy: Ó, de gyönyörű!, aztán átlapoztam a könyvet, még inkább örvendeztem, mert szívemnek kedves nevekkel találkoztam: Molnár Ferenc, Ady Endre, Heltai Jenő.

Nagyon tetszett Nyáry Krisztián előszava, melyben az első kötetet ért negatív kritikákról is írt és nem söpörte egyszerűen a szőnyeg alá, ahogyan esetleg más megtette volna.
De térjünk a lényegre, az újabb 40 történetre!

Volt néhány történet, amit más forrásból (nem, nem a Facebookról) már ismertem (Katona József és Déryné vagy Karinthy és Boga), de ahogyan tavaly, most is nem egy új információval lettem gazdagabb, mert vajon melyik általános vagy középiskolában említik meg Reviczky Gyula vagy Komjáthy Jenő nevét? Valószínűleg nem sok helyen, talán sehol.

Olvashatunk most is lányszöktetésről, hűtlenségről, boldog és boldogtalan szerelmekről. Ezúttal bővebben, mint az első kiadásban, és most sem maradhat el egy-egy részlet az adott szerző életművéből vagy levelezéséből. 

 Irodalmi bulvár? Szerintem nem. Évekkel ezelőtt én is megvettem egy-egy bulvárlapot (szerencsére "kinőttem" belőlük), de az utóbbi években azt vettem észre, hogy ezekben egy-egy celebnek kikiáltott egyén feltűnési viszketegségből szerepel, ill. fizet a lapnak, hogy róla írjanak. Szándékosan nem írok neveket, mert nem is ez a lényeg, hanem az, hogy azok, akikről ebben a könyvben olvasunk, letettek valamit az asztalra. Egy-két verseskötetet, regényt, novellát vagy drámát, és nem csak a magánéletük olykor megbotránkoztató részleteivel hívták fel magukra a figyelmet. Ha mégis, akkor sem dől össze a világ, elvégre ők is a magánéletben ugyanolyan emberek voltak, mint mi. Csak évekkel, évtizedekkel, esetleg századokkal előttünk éltek és manapság a tankönyvek állandó szereplői.

Bulvár ide, bulvár oda, már megint azt vettem észre, hogy egy-egy szerzőnél eszembe jutott, milyen jó is lenne újraolvasni tőle valamit, vagy éppen végre elolvasni tőle valamit, esetleg tőle választani verset majd az egyik hétfőre (lesz ilyen is). Vagy éppen jobban elmélyedni egy-egy kedvenc életrajzában, amihez ismét segítséget nyújt a függelék.

Az egyik történet már felkavarta az állóvizet, én mégis inkább azt mondom, hogy emberként tekintsünk mindazokra, akikkel a második kötet lapjain találkozunk, és ha eddig is szerettük bármelyikük munkásságát, ne ítéljük el a magánélete miatt, hanem vegyük inkább a kezünkbe valamelyik régen olvasott vagy olvasatlan művét! :) (Már alakul is a listám...)


Nyáry Krisztián: Így szerettek ők 2.
Újabb irodalmi szerelmeskönyv
163 oldal
Corvina Kiadó, 2013.
4500 Ft

6 hozzászólás

  1. Engem meggyőztél, ezt is szeretném majd elolvasni. Sajnos, még az elsőt sem sikerült, de ezt a két könyvet valamikor szeretném a polcomon tudni, ott a helyük, biztos, hogy sokat tanulnék belőlük.

    VálaszTörlés
  2. Az első nekem is tetszett, szeretném a polcomon tudni mindkettőt! :)
    A fujjogást én se tartom indokoltnak, mert Nyáry ráérzett, hogyan tegye populárissá a magyar klasszikus irodalmat - és ha valami más a kezébe vesz egy szépirodalmi könyvet ennek hatására, akkor már megérte...

    VálaszTörlés
  3. Nikkincs: örülök neki, mert tényleg érdemes elolvasni mindkét kötetet :).

    Dóri: Egyetértek Veled, szerintem sem a botránykeltés volt a célja. És valljuk be, hogy szívesebben látjuk ezt a könyvet a toplisták élmezőnyében, mint valamelyik újabb agysejtpusztító szexelős rémséget. Nem vagyok prűd, egyszer beleolvastam az egyik "remekműbe" és már az elején elakadtam. Lehet, írok is majd róla egy bejegyzést :P.

    VálaszTörlés
  4. Andiamo, teljes mértékben egyetértek Veled! Én sem vagyok prűd, sőt! Éppen ezért nem olvasom azokat a borzalmas tömegkönyveket, hanem tartok sokkal többre egy ilyen, tartalommal is bíró, értékes írást. Örülök, hogy van, aki hasonlóképpen vélekedik ezekről, mint én (sajnos többen vannak azok, akik "istenítik" ezeket a kiadványokat és értetlenül néznek rám, ha kifejtem a véleményemet), és köszönöm, hogy megfogalmaztad ezen könyvek lényegét. :)
    És újabb köszönet Nyáry Krisztiánnak! A könyv olvasmányos, érdekes, szórakoztató, emberi!

    VálaszTörlés
  5. Így van! Sajnos a toplistákban szinte mindig az agyonreklámozott, butácska könyvek szerepelnek... Aki nem ássa bele magát a könyvek világába, nem is tudja mikről marad le!
    Írj-írj! :)

    VálaszTörlés
  6. Sajnos manapság is a panem és circenses érvényesül :S.
    Így van, pedig mennyi jó könyv van...
    Oké, annyit megígérek, hogy hamarosan megírom ;).

    VálaszTörlés