Cipelő cicák, Pom Pom meséi és mondókák

Van az úgy, hogy az ember lányának agya csupán egy-egy mesekönyv tartalmának befogadására képes, így ilyenkor legszívesebben ezeket veszi a kezébe. A gyerekkönyvtárban nézelődtem, amikor is kiválasztottam Varró Dániel mondókás kötetét, a Cipelő cicák a városbant és három történetet Pom Pomtól.

A cipelő cicákról már hallottam, de ez volt az első találkozásunk. A három cica: Cicó, Pepe és Lőri három gyerek játékcicái, akik valójában nem hétköznapi játékok, hanem varázserővel bírnak és igencsak pajkosak. A cicák olyan aprók, hogy elférnek Lili, Marci és Dorka kezében, akik szívesen magukkal is viszik kedvenceiket. Ezért is kapták a cipelő jelzőt. Bár bevallom, az első gondolatom az volt, hogy a cicák valamit cipelnek, de nem, őket cipelik a gyerekek.




Ebben a kötetben négy mesét olvashatunk: rögtön az elsőben iszonyatos felfordulást csinálnak kis gazdáik távollétében, aztán játszótérre mennek, majd az állatkertbe és végül a kirakodó vásárban bukkannak fel.

Tudom, hogy nem én vagyok a mesék célcsoportja, ezért is valószínű, hogy nem égtem a vágytól, hogy megkeressem a sorozat másik két kötetét is. A rajzok és a mese is aranyos, de valami hiányzott. Magam sem tudom, mi, pedig szeretem a cicákat is, a történetekben is felbukkan valami tanulság, a humornak sincs híján, de a következő három kötetet már szívesebben olvastam. (A cicákat pedig tényleg nem tűnik nehéz megvarrni.)


   
Berg Judit: Cipelő cicák a városban
Illusztrálta: Agócs Írisz
56 oldal
Pozsonyi Pagony Kiadó, 2012
2690 Ft


Igen, igen, Pom Pom meséit. Valószínűleg, mert ezen nőttem fel és a mai napig szívesen megnézek egy-egy részt, ha valahol rábukkanok.



Festéktüsszentő Hapci Benőt senki sem szerette a városban, mert mindenkit csak zavart az állandó tüsszögése, így a város lakói eltolták a házát is. Azonban egy nap Benő a városban járva éppen azzal tesz jót a tüsszentésével, aki a kitelepítését sürgette.

Ugye a radírpók is ismerős? Aki bármit kiradíroz, ami nekünk nem tetszik. Egy nap az ő segítségére lesz szükség, amikor Gombóc Artúr egy madárkereskedő "áldozatául esik" és kénytelen vitaminon élni egy kalitkában. Itt csak a radírpók tud segíteni, akit nem is olyan nehéz megtalálni, hiszen ahol jár, eltűnik valami.


  Nem is gondolnánk, hogy egy ruhaszárító kötélnek is lehet önérzete. Pedig van! Picur nem is érti, amikor egy reggel Pom Pommal a fején fejvesztve menekülő járókelőkkel találkozik, akik a Lesbőltámadó Ruhaszárítókötél elől igyekeznek menedéket találni. De hogyan is lett ilyen elvetemült egy egyszerű ruhaszárítókötél? Mindezt megtudhatjuk Pom Pomtól.

   Ha csillagoznék, mindhárom Pom Pom-mese biztosan megkapná az ötöst, mert aranyosak, szerethetőek a figurák, akár emberek, akár madarak vagy bármilyen más szerzetek. És Pom Pom minden alkalomra tartogat egy-egy kedves és tanulságos történetet, míg Picurt elkíséri az iskolába. Sajdik Ferenc illusztrációi pedig régi kedves ismerősök, hála a rajzfilmnek (bár utóbbiban kidolgozottabbak). És a Könyvmolyképző Kiadónak, hogy a mai gyerekek számára is elérhetőek könyvformában is.


Csukás István: Festéktüsszentő Hapci Benő, A radírpók, Lesbőltámadó Ruhaszárítókötél
Sorozat: Pom Pom meséi
Illusztrálta: Sajdik Ferenc
Könyvmolyképző Kiadó, 2010, 2011, 2012
1699-1699 Ft és 1899 Ft

 

  Varró Dániel immáron második mondókás kötetére a meséskönyvek között bukkantam és rögtön bele is vetettem magam az olvasásba. A könyv immár a nagyobb gyerekeknek készült, de én is remekül szórakoztam rajta. E
   gy kérdéssel indul a mondóka, amire többféle válasz is érkezik, de minden esetben nem, nem, hanem-mel végződik és itt kapunk választ is a kérdésre.
Mit kell itt ezzel a könyvvel csinálni?
Érdemes állatos keksszel kínálni?
Vagy bántalmazz vele egy eladót tettleg?
Tépd szét, és tedd vissza?
Nem, nem, hanem
vedd meg!
(fülszöveg)

 Szóba kerül, hány keze van anyunak, miről tudjuk meg, hogy örül vagy milyen a tigris. A rajzok tökéletesen illenek a mondókákhoz, úgyhogy igazi telitalálat ez a kötet. A nyelvi bravúrjai pedig zseniálisak, így szókincsfejlesztőnek sem utolsó. Kíváncsi vagyok a másik két kötetre is, az egyik a kicsiket célozza meg, a most megjelent pedig a már nagyobbakat.
(És ki tudja, talán még néhány év, és Varró Dániel az én korosztályomat is megörvendezteti egy neki szóló kötettel.)


Varró Dániel: Nem, nem, hanem
Illusztrálta: Agócs Írisz
40 oldal
Manó Könyvek, 2013
2490 Ft

4 hozzászólás

  1. A Cipelő cicák nekem se nyerték el tetszésemet (kivéve Agócs Írisz illusztrációi, amikért egyenesen rajongok :) ), szerintem a történeteknek nincsen ívük, olyan nagyon összevisszásnak éreztem az egészet. Az elgondolás elég jó, de szerintem Berg Juditnak nem sikerült megfogni a dolgot.
    Ó, a Varró Dani-kötetet viszont én is imádtam! Olyan jókat mosolyogtam rajta, hogy hihetetlen :)
    Amúgy még tudom ajánlani Máté Angi meséit is, ha megint mesékre vágynál - szerintem te is odáig lennél értük :) Azok tényleg csudaszépek.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az illusztrációkkal nekem sem volt gondom, azok tényleg nagyon aranyosak, de a történetek. Szerintem Berg Judit sokat markolt és keveset fogott: sok mindent szőtt bele egy-egy mesébe.
      Remélem, az első kötetet is megtalálom majd Varró Danitól a könyvtárban, és hátha megkapják vagy megveszik az újat is :).
      Köszi a tippet, ha legközelebb megyek, megnézem, van-e Máté Angitól valami :).
      Szeptemberben Beatrix Pottert olvastam :).

      Törlés
  2. Ha már így benne vagy a mesekönyvek tanulmányozásában, ajánlom figyelmedbe Dániel András Kufli könyveit!
    http://www.pagony.hu/index.php?page=author&authorid=2097

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, emlékszem, hogy az első kötetet ajánlottad és meg is jegyeztem magamnak :). Láttam, hogy nemrég megjelent a folytatás. Ha megyek majd a könyvtárba, mindenképpen megnézem, megvannak-e a kuflik :).

      Törlés