"- Lehetséges lenne, hogy ez a festmény a vétkes a gyilkosságokban?
- Az inspektor úgy bámult rám, mintha elment volna az eszem, ezért gyorsan hozzáfűztem: - Megmondtam, hogy ostoba gondolat.
- Az áldozatok emberi kéz által haltak meg, nem egy festmény alakjai ölték meg őket - szögezte le Katoen. - Másrészt az észrevételed tagadhatatlanul igaz. Talán valóban fontos szerepe van a képnek, csak másként, mint ahogy gondolod. Hol van most a kép?
- Bár tudnám. Itt mindenesetre nincs, mindenütt megnéztem."
1669 augusztusában szörnyű gyilkosság rázta meg Amszterdam városát. Egy kékfestő brutális módon megölte a feleségét és gyermekeit, ezért a Raphuis börtönében várja a halálos ítéletet, ahol öngyilkosságot követ el. A foglárok megdöbbennek az önmagán elkövetett tetten is. Két foglár: narrátorunk, Cornelis Suythof (valós személy) és barátja, Ossel miután látta a cellát, szóba kerül közöttük egy festményt, melyet a kékfestő hozatott be a börtönbe titokban Ossellel. A képet Cornelis gyorsan elrejti a holttesthez érkezők elöl, majd barátja lakásába viszik. A festmény az elhunyt iparost és családját ábrázolja, első pillantásra Rembrandt munkájának tűnik, azonban a mester nem használt kéket, így megkezdődik a találgatás a festő kiléte után. Másnap ismét gyilkosság borzolja a kedélyeket: Ossel kegyetlen módon megölte az élettársát, így ő is a hírhedt dologházba kerül. Barátja beszélni próbál vele, azonban csak annyit tud mondani:
"A festmény, a festmény volt... kék..."
![]() |
A korabeli Raphuis |
A festmény különleges kék színe megbabonázza az embereket. De hogy ölni tudjon? Cornelis - aki maga is festő - ígéretet tesz Osselnek, hogy kideríti az igazságot, azonban amikor barátja lakására megy a képért, már csak a hűlt helyét találja.
A nyomozás a 17. században sem olyan egyszerű. Közben fontos szerepet kap az ekkor már nagy szegénységben élő Rembrandt és családja, műkincskereskedők, kereskedők, orvostudomány, történelem, vallás, sőt egy birkózó is.
![]() |
Rembrandt háza ma Amszterdamban (forrás: Wikipedia) |
Ebben a könyvben minden megvan, ami egy jó krimihez kell: bűntény, indíték, izgalom, cselszövés, ehhez jön némi történelmi háttér, egy kis festészet és persze Rembrandt mester. Kell ennél több?
(Olvasás közben én is meglepődtem, hogy Rembrandt valóban nem használt kéket a festményein, egyszerűen nem szerette ezt a színt. Ismerem néhány képét, és eddig fel sem tűnt.)
Jörg Kastner: Az ördög színe Kék - Fény és árnyék Amszterdam aranykorában
Eredeti cím: Die Farbe Blau
Fordította: Almássy Ágnes
368 oldal
Geopen Kiadó, 2009
2990 Ft
Jörg Kastner: Az ördög színe Kék - Fény és árnyék Amszterdam aranykorában
Eredeti cím: Die Farbe Blau
Fordította: Almássy Ágnes
368 oldal
Geopen Kiadó, 2009
2990 Ft
7 hozzászólás
Húúú, de jól hangzik! Az egyik kedvenc sorozatomban is volt egy "gyilkos" festmény rész, amit nagyon élveztem
VálaszTörlésTényleg nagyon jó! :) Ráadásul nagyon szeretem Rembrandtot ;). A könyv pedig függőséget okoz :).
VálaszTörlésNa, ez nem is lehet rossz, eddig csak a borítóval szemeztem mindig.:)
VálaszTörlésKönyvmoly: melyik sorozat volt az?:)
Szerintem Neked is tetszeni fog, ne hagyd ki! ;)A borítón két Rembrandt-kép van ;) (A posztós cég elöljárói és az egyik Önarcképe ;))
VálaszTörlés:)) Oké, nem fogom, várólistára is tettem, hogy még véletlenül se feledkezzem meg róla.:)
VálaszTörlésFú ez tényleg jól hangzik. Nekem is kell ez a könyv:) Az előjegyzéseimről így is jött egy email, hogy megjöttek, majd ezt is hozzáteszem.
VálaszTörlésJól választottatok ;))).
VálaszTörlés