"ha egyszer megfogsz valamit, az többet ne repüljön ki a kezedből."


    Amikor megláttam, hogy december 26-án az m1-en lesz a regény idén készült filmváltozata, gyorsan utánanéztem, milyen kiadásokban beszerezhető, hogy legyen időm elolvasni. Arról nem is beszélve, hogy nagyon, nagyon régen olvastam Móriczot.
Annak idején nem szerettem sem az Úri murit, sem a Rokonokat, talán ezért sem kerestem tőle mást. De a helyzet most végképp megváltozott.


    A Trianon utáni években, aratáskor figyel fel Darabos Jóska Hitves Zsuzsikára, amikor a lány egy pillangót kerget és kap el a mezőn. Jóska, amikor csak lehet, a lány társaságát keresi. Bár Jóska sem közömbös a számára, mégis mindent elkövet, hogy még jobban magába bolondítsa és bizonytalanságban tartsa.
   Hamarosan véget ér a munka, és a társaság visszaindul Debrecenbe.


   Mindketten szegény családból származnak, ráadásul Darabosék Jóska legidősebb fiúként, családfenntartó is, így a családja nem fogadja kitörő örömmel, amikor bejelenti: házasodni készül, a választottja pedig Zsuzsika. Hitvesék sincsenek elragadtatva az ötlettől. Mindkét család vagyonos jövendőbelit szán csemetéjének és a jelöltek is színre lépnek.

    A remekül felépített szerelmi történet mellé nagyszerű korrajzot is kapunk a húszas évek világáról.
   Először szokatlan volt az ízes beszéd (mondtam, hogy régen olvastam Móriczot), de éppen ez (is) tette még hitelesebbé a történetet:
Egyenesen, keményen ment előre, és nagyon nevetett, de dobogott is a szíve, mikor egyszer csak hallja Jóska lépteit a háta megett.
Ujjongott, nevetett, s húzta a száját, mikor az beérte.
- Na... tán cigarettát vett?
- Nem.
- Hát?... hogy elmaradt.
- Nem azért maradtam el.
- Hát?
- Csak elmaradtam... a fenébe.
A lány kuncogott.
- Osztán mán megjött?
Hamisan, hunyorítva nézett oda egy pillanatra a legény arcára (...).
- Honnan? -mondta csendesen a legény:
- Hát onnan...
- Honnan?
- No, a fenébül.
A legény ránézett:
- Nézd csak, Zsuzsi, betyár egy komisz kislány vagy te, de fogsz még sírni utánam!
A lány nem szólt, csak nevetett.

  Rövidsége ellenére rendkívül mozgalmas, szerethető szereplőkkel, sok-sok érzelemmel (de nem csöpögéssel!) és izgalommal átszőtt történet. Érdemes elolvasni (ezt is).
Idén Móricz-évforduló is van: egyik legnagyobb írónk 70 éve hunyt el. 

   A már említett idén készült filmváltozatról: mint minden adaptációnál, itt is egy-két apróságot kihagytak, átírtak, beleszőttek, de alapjában véve nagyon jól sikerült, bár azt sajnálom, hogy az eredeti nyelvezetet modernizálták.


Móricz Zsigmond: Pillangó
Osiris Diákkönyvtár
169 oldal
Osiris Kiadó, 2010
620 Ft

0 hozzászólás