Silvia Borghesi - Kunsthistorisches Museum - Bécs

A bécsi Kunsthistorisches Museum gyűjteményének jelentős részét a Habsburgoknak köszönheti, akik évszázadokon át gyarapították különböző műalkotásokkal (festményekkel, szobrokkal, fegyverekkel) a kollekciójukat. 

Az első lépést IV. Habsburg Rudolf osztrák herceg tette meg, aki 1358-ban megszerezte Tirolt, és a mai múzeum középkori tárgyainak korai együttesét. 
Őt követte egy évszázaddal később I. Miksa német-római császár, aki számos kortárs művész barátja és mecénása volt, köztük Albrecht Düreré. 

1567-ben az Innsbruckhoz közeli Ambras kastélyban található II. Ferdinánd fegyverekből és képmásokból álló gyűjteménye, köztük ifj. Lucas Cranach, Bronzino és Clouet képeivel és tudósok és költők portréival. A kastélyban kialakították a Kunstkammert, mely a művészeteknek és ritkaságoknak adott otthont.

1590 és 1595 között Ferenc Ernő Németalföld főhercege flamand festők (pl. Pieter Bruegel Évszakok sorozata és Parasztlakodalom) képeiből hozott létre gyűjteményt. 

1605-ben Károly (II. Ferdinánd fia és örököse) eladta Ambrast a műkedvelő II. Rudolf császárnak, aki néhány művet a prágai udvarba szállíttatott, ahol nagyszerű képtárat alapított. 
1612 és 1619 között Rudolf testvére, Mátyás, Bécsbe költöztette a császári udvart és a gyűjteménynek csupán egy részét vitte magával. A Prágában maradt művek a harmincéves háború lezárását (1648) követően a svéd csapatok birtokába kerültek. 

1621. május 10-én II. Ferdinánd fontos rendeletet bocsátott ki, mely szerint a Habsburg család javai oszthatatlanok és elidegeníthetetlenek, ezzel kívánta megakadályozni a gyűjtemény szétszóródását. 
A következő években is tovább gazdagodott a gyűjtemény házasság révén, és kiemelkedő Lipót Vilmos főherceg (II. Ferdinánd fia) szerepe, aki Dél-Németalföld kormányzójaként (1647-1656) nagy műértőnek számított és az itáliai és a flamand festészet remekműveit szerezte meg. Amikor visszatért Bécsbe, ezeket is magával vitte.

1657-ben I. Lipót (Lipót Vilmos unokaöccse) egyesítette apja és nagybátyja gyűjteményét, ill. házasságának köszönhetően megszerezte az innsbrucki kollekciót is. 

1711-ben IV. Károly nagy építkezésekbe kezdett, és a gyűjteménynek eddig otthont adó Stallburg emeletén magángalériát alakíttatott ki. 
1773-ban a jezsuita rend feloszlatása után számos festmény került a piacra, és a gyűjtemény is tovább bővült. 

II. József a Belvedere palotába költöztette a gyűjteményt, mely 1781-ben - tíz évvel a Louvre előtt - megnyitotta kapuit a látogatók előtt. A képeket oktató szándékkal, Christian von Mechel művészettörténész helyezte el az épületben nemzetek és korok szerint csoportosítva.

A napóleoni háborúk idején biztonsági okokból a három nagy gyűjteményt Bécsbe költöztették, majd Ferenc József szerette volna egy helyen, egyben látni a gyűjteményt, ezért a nagyszabású városrendezési tervnek köszönhetően, két egyforma, egymással szembe néző épületre adott megbízást. Egyikük a Kunsthistorisches Museum, a másik a Naturhistorisches Museum. Az épületet 1891. október 17-én nyitotta meg Ferenc József, majd 1918-ban került állami tulajdonba. 

A gyűjtemény mindkét világháborút épségben átvészelte, a másodikat az Altansee sóbánya föld alatti kamráiban, míg az épület jelentős károkat szenvedett, és csak 1958-ban nyílt meg újra, ám ezalatt is gyarapodott látnivalókkal. 




A kötetben Silvia Borghesi 51 művész 72 műalkotásával ismerteti meg az olvasót. Ez az a sorozat, melyben több képet is alaposan megnézhetünk, ugyanis a Nagyító alatt c. részekben az adott műalkotás egy-egy részletére hívja fel a figyelmünket a szerző, ill. egy-egy részlet akár egy, vagy két teljes oldalon is helyet kap. 

A műveket Jan van Eyck egy képe nyitja 1435 körül és Francesco Guardié zárja 1763-ból. 

Ahogy azt a sorozattól már megszokhattuk, minden mű mellett megtaláljuk a keletkezési idejét, az anyagát, a méreteit és hogy mikor került a gyűjteménybe. 

Most pedig térjünk át a művekre. Az első, melyet választottam, máris egy talánnyal indított:

Antonello da Messina: A San Cassiano-oltárkép (1475-1476)




A festmény egy Sacra Conversazione (Szent párbeszéd/beszélgetés, Mária a gyermekkel és szentekkel csoportkép), és a könyv szerint Szent Miklóst, Szent Anasztáziát (ő fogja a poharat), Szent Orsolyát és Szent Domonkost ábrázolja a trón két oldalán. Valamiért gyanús volt a festmény, és megnéztem két másik könyvemben is, ahol a bal oldali nőalak nem Anasztáziaként, hanem Mária Magdolnaként van feltüntetve. A múzeum honlapján Anasztázia neve mellett egy ? van, míg a könyveimben (Elena Capretti: Az itáliai művészet nagy mesterei. Corvina, 2002. és A reneszánsz festészete. Alexandra, 2003) és az olasz Wikipedián egyértelműen Mária Magdolnaként szerepel. 

A velencei San Cassiano-templom számára Pietro Bon patrícius által megrendelt oltárképből csupán a középső tábla három, egymáshoz illeszthető töredéke maradt fenn. (...) A kompozíció rendkívüli modernsége a művésznek a plasztikus tömeg és a fény iránti érzékével magyarázható. Nagy jelentőségű tisztelgés ez Giovanni Bellini merész újításai előtt, akitől Antonello nemcsak Mária kiemelt elhelyezését vette át, hanem a fénnyel teli, lágy színeket is. A térmélység illúziójának fokozása érdekében a messinai festő félkörben rendezte el a szenteket. 


Albrect Dürer: A Szentháromság imádása (1511)



Elárulom, egyáltalán nem akartam ezt a képet beválogatni a bejegyzésbe, azonban a leírásban van egy mondat és a következő képnél is, ami elgondolkodtatott: 

A festő egy írásában arról is szól, hogy "minél pontosabb egy ember hasonlatossága valamely képen, annál jobb egy mű. Ha egy figurában sok, szép formájú ember gondosan megválogatott, legszebb részeit sikerül egyesíteni, akkor az az alak méltó lesz a dicséretre."


Guido Reni: Jézus megkeresztelése (1623)



Guido Reni egyike azoknak a művészeknek, akik a magas egyházi tisztségeket viselő Giovan Battista Agucchi jellemzése szerint "elégedetlenül annak másolásával, ami egyetlen modellen látható, összegyűjtik mindazt a szépséget, ami több modellben szétosztva lelhető meg, és kifinomult ítélőképességgel egyesítve a szép részleteket, a dolgokat nem olyannak mutatják, amilyenek a valóságban, hanem olyannak, amilyennek lenniük kellene."

A két véleményt olvasva eszembe jutott egy pár évvel ezelőtti cikk, melyben valamelyik külföldi magazin megalkotta a legszebb nőt, azoknak a sztároknak a legszebb testrészeit összeszedve, akiket a legszebbeknek tartottak akkoriban. Egyikük szemét, másikuk száját, a harmadik arcformáját, a negyedik szemöldökét stb. felhasználva egy nem annyira szép nő lett a végeredmény. Legalábbis, ami egyikükön szép, így összevegyítve, már nem az. És milyen érdekes, hogy Dürernél ez működött, Reni pedig még szebbnek is festette meg a valóságot. 
Azért csendben megjegyzem, hogy a bal oldalon álló angyal egy ilyen szent esemény során a bal mellét fogja, a jobb válláról pedig már lecsúszott a ruha. Ez hogy jutott a festő eszébe vajon?


Tiziano: A brávó (1520 - 1522)



Ez az egyik kép, amelyet már ismertem, ám eddig nem néztem meg elég alaposan:  

A festmény azzal a képpel azonosítható, amelyet Marcantonio Michiel 1528-ban Zuan Antonio Venier velencei házában látott és ezt jegyezte fel róla: "A két egymásra támadó figura Tizianótól van." A cím (bravo a régi olasz nyelvben bérgyilkost jelent), amellyel a szakirodalom általában idézi a festményt, valójában nincs megfelelésben az ábrázolt jelenettel. A kép témája ugyanis valószínűleg Ovidius Metamorphosesének egyik epizódja: Pentheus, Thébai királya ellenezte a bor istenének kultuszát, ezért foglyul ejtette Bacchust. Volt idő, amikor a kutatók Giorgionénak tulajdonították a művet, de a jelenet drámai ereje és a lendületes festői előadásmód Tiziano szerzősége mellett szól. (...) Ezekben az években egyre erősebbé vált műveinek érzelmi töltete, a gesztusok és a testtartások kifejező kontrasztjai Michelangelo monumentális figuráit idézik emlékezetünkbe. A fényeffektusok, amelyek alapvető szerepet játszanak a két szereplő alakjának és arcának egybekomponálásában, tovább fokozzák a mozgás és a cselekmény feszültségét. 


Parmigianino (Francesco Mazzola): Önarckép konvex tükörben (1523-1524)



Giorgio Vasari, a fiatal Parmigianinónak arról a kísérletéről szólva, hogy egy konvex tükörben "domború borbélytükörben" fesse le magát, így magasztalja a művész korán megmutatkozó tehetségét: "És látva azokat a furcsaságokat, amelyeket a tükör gömbölyűsége eredményez, egy esztergályossal készíttetett egy fagömböt, félgömb alakúra és a tükörhöz hasonló nagyságúra alakította, majd nagy művészi gonddal nekifogott, hogy utánozza mindazt, amit a tükörben látott, különösen saját magát, mégpedig olyan élethűen, hogy azt elmondani és elhinni is nehéz... És minthogy Francesco nagyon jóképű volt, az arca és a tekintete igen csinos és sokkal inkább egy angyalra, mintsem emberre hasonlított, a képmása abban a gömbben valami isteni dolognak tűnt."


Lorenzo Lotto: Mária gyermekével és szentekkel (1527-1529)



Valamiért Lotto festményei számomra 3D-sek, és a mai animációs filmek figuráira emlékeztetnek. 
A képen Szent Katalin és idősebb Szent Jakab látható. 
Lottóra erősen hatottak a korabeli lombard és az észak-európai mintaképek, míg a Sacra Conversaziónék velenceiek. 

Lotto előadásmódja valamennyi hatás befogadása után is mélyen személyes és eredeti maradt. ami elsősorban az egész jelenetet átható lüktető elevenségben, vibráló nyugtalanságban mutatkozik meg. A világos színskálával megfestett figurák megilletődöttséget kifejező arcán, változatosan redőzött ruháján minden részletet mozgalmasan plasztikussá tesz a fény, amely a fenséges tájat is világossággal árasztja el.


Correggio (Antonio Allegri): Jupiter és Io (1531 körül)




Milyen jó, hogy ezt a képet is szemügyre vehetjük Nagyító alatt, mert ott fedeztem fel, hogy a képen látszik Jupiter arca. Biztosan mások már régen észrevették ezt:





A festmény a műveknek ahhoz az együtteséhez tartozik, amelyet Correggio Federico Gonzaga mantovai herceg számára készített, aki azokat V. Károly császárnak szánta ajándékul. A Jupiter szerelmeit illusztráló híres mitológiai sorozatról van szó, amelyből csak az Antiopé, a Ganümédész elrablása (szintén Bécsben), a Jupiter és Io, a Danaé és a Léda készült el. (...) Elsajátítva  a leonardói vívmányokat és megelőlegezve Bernini barokk módszerét, Correggio olyan kompozíciót teremtett, amelyben a háttal beállítás merészsége párosul a sfumato árnyékolás festői szövetével létrehozott lágy atmoszférával.


Peter Paul Rubens: A négy földrész (1614-1615)



A négy földrészt nőalakok személyesítik meg. Mindegyikhez egy-egy folyamisten társul, akik az adott földrajzi térség legfontosabb folyóját jelképezik. Baloldalt fent Európa ül a Duna kíséretében. Jobboldalt Ázsia jelenik meg a Gangesszel és egy tigrissel. Középen Afrika allegóriájaként egy fekete nőt ölel a heverő Nílus, a középtérben pedig a legfiatalabb kontinenst, Amerikát láthatjuk kibontott hajjal, a reá támaszkodó Amazonasszal.
Rubens allegorikus figurái mindig többek egy elvont fogalom illusztrálásánál. Mint gazdag életművének megannyi alkotásán, a legváltozatosabb témákban egy és ugyanaz marad a főtéma: a bőség és a vitalitás magasztalása.



Ifjabb David Teniers: Lipót Vilmos főherceg a képtárában (1651 körül)



Ennek a festménynek mindenképpen itt a helye. A festő Lipót Vilmos művészeti tanácsadója is volt, és a Wikipedián be lehet azonosítani a képeket a képen. Érdekesség: fentről, balról a második Veronese kép címe a Wikipedia szerint: Jézus meggyógyítja a vérző asszonyt, míg a könyv szerint (a festmény Bécsben van) Jézus meggyógyítja a naimi özvegy fiát a címe. 

1647-ben Lipót Vilmos, Németalföld kormányzója megbízta képtárának gondozásával, az ő számára készült ez a látványos festmény. Azt látjuk rajta, amint az udvari festő a főhercegnek néhány új művet mutat be, amelyek látogatása alkalmával kerültek a képtárba. Az ötvenegy, nagyrészt megváltoztatott aránnyal ábrázolt remekmű közül számosat ma a Kunsthistorisches Museum őriz. Lipót Vilmos a Habsburg gyűjtők sorában a legjelentősebb volt. Igen nagyszámú műalkotást halmozott fel, többek közt az angol monarchia 1648-ban bekövetkezett bukásakor, amikor olyan festmények váltak hozzáférhetővé, amelyek előzőleg Anglia királyának és arisztokratáinak birtokában voltak. 



Kihagytam Bruegelt, Rembrandtot és többek között Vermeert is, mégis úgy gondolom, már ez a válogatás is meghozza az érdeklődő kedvét nemcsak a kötethez, hanem akár egy virtuális, akár egy valós múzeumlátogatáshoz. 

A kötet végén ezúttal is a múzeum elérhetőségeit, néhány információt (tárlatvezetés) és egy alaprajzot találunk, és egy tartalomjegyzéket a festők neveivel és a műveikkel. 

A sorozat ezen kötete is nagyon igényes, gyönyörűek a képek és most is sok új információval lettem gazdagabb. 

Végül egy kis kedvcsináló olyan információkkal és kulisszatitkokkal, melyek a könyvből kimaradtak: 





Nyitott gondolkodásúaknak ajánlom szeretettel ezt a videót, amelyből érdekességeket tudhatunk meg többek között Cupido fenekéről is. A videó korhatáros, a YouTube-on be kell hozzá jelentkezni. 



Silvia Borghesi: Kunsthistorisches Museum - Bécs
Eredeti cím: Kunsthistorisches Muaseum. Vienna
Sorozat: A világ múzeumai
Fordította: Tátrai Vilmos
160 oldal
Grafo Kiadó, 2011
Képek: a múzeum épülete: Falter.at
Antonello da Messina: Art In Words
Albrecht Dürer: Wikipedia
Guido Reni: Tutt'Art
Tiziano: MeiterDrucke
Parmigianino: Tutt'Art
Lorenzo Lotto: MeisterDrucke
Correggio: Wikipedia és Pinterest
Rubens: Wikipedia

0 hozzászólás