Vágó István - Legyen Ön is kvízmester!

Gyerekkorom óta ismertem Vágó Istvánt, mivel - többek között - az ő műsorain nőttem fel. Emlékszem a Van benne valamire, az Álljunk meg egy szóra! c. műsorára Grétsy Lászlóval (ami alaposan hozzájárult ahhoz, hogy mai is zavarnak a helyesírási hibák), aztán jött a Mindent vagy Semmit! és a Legyen Ön is Milliomos!, ill. amiket biztosan kihagytam. 

A Legyen Ön is kvízmester!-re nyár elején találtam bevásárlás közben a könyves állványon, és nagyon sajnálom, hogy Vágó István áprilisban elhunyt, mert biztosan elküldtem volna neki ezt a bejegyzést, és egy jót leveleztünk volna, mivel már a boltban belelapozva is kiszúrtam egy hibát benne.
A könyv végén meg is jegyzi, hogy bármennyire figyelt is, becsúszhattak hibák, és szívesen veszi, ha erre figyelmeztetjük, ill. az észrevételeket, javaslatokat és a kérdésötleteket is.
Így Vágó István helyett, szokásomhoz híven, a XXI. Század Kiadónak küldöm el a bejegyzést. 

Bevallom, annak idején elkerülte a figyelmem a könyv, pedig biztos vagyok benne, hogy a 2012-es megjelenésekor beszereztem volna. 
Mióta 2014-ben először láttam a Rómának szeretettel c. filmet, saját magam negyedműveltnek nevezem (aki látta a filmet, érteni fogja, miért). Igaz, azóta sok információval gyarapodtam, azért biztos voltam benne, hogy sokat fogok tanulni ebből a könyvből. 

Teljes mértékben egyetértek Vágó Istvánnal, hogy a tudás szórakoztató (lásd a blogom sokat emlegetett mottóját), és ehhez az egyik legjobb eszköz lehet egy ilyen könyv is.


A szerző 2012 kvízkérdésben teszi próbára a tudásunkat, melyet társaságban, de egyedül is tesztelhetünk öt fejezeten keresztül. Az elsőben kaptak helyet az általános kérdések, ahol 150 soron át 10-10 kérdésre kell megtalálnunk a helyes választ. A lehetséges válaszok száma változik, kettő, három vagy négy közül választhatunk. A kérdések értelemszerűen változatosak, akad köztük irodalommal, képzőművészettel, sporttal, gasztronómiával, filmmel, történelemmel, kémiával, zenével (klasszikus és könnyű egyaránt), földrajzzal, biológiával, ill. bulvárral kapcsolatos  is. 

A második fejezetben 15 sorban 10-10 asszociatív kérdést találunk, melyek jellemzője, hogy minden kérdéssor helyes válaszaiból valakire vagy valamire következtethetünk. Itt is több lehetőség közül választhatunk és a kérdések is változatos témájúak. 

A harmadik fejezetben a 2011-es esztendőhöz kapcsolódó 10 kérdéssorral találkozunk, mindegyikben 10 kérdéssel és a hozzájuk kapcsolódó válaszlehetőségekkel. 

A negyedik fejezetben 100-100 villámkérdés kapott helyet, melyek az általános kérdésekhez hasonlóan, széles körből kerülnek ki. 
A helyes válaszokat minden fejezetben a kérdéssorok után ellenőrizhetjük. 

A záró fejezetben pedig megismerhetjük Vágó István 62 kedvenc kérdését, a hozzájuk kapcsolódó válaszlehetőségeket, a megoldást, és azt is megtudjuk, miért éppen ezeket szereti. 





A különböző fejezetek elején pedig élményeket, tippeket és taktikákat is megoszt velünk. Választ kapunk arra, annak idején, amikor még nem volt internet, hogyan születtek a kérdések, hogyan változtak az évek során nemcsak a kérdések, de a nyeremények és a műfaj is. Megtudhatjuk, kik voltak a legemlékezetesebb játékosok a műsorai során, és a műsorvezető szerint mi kell ahhoz, hogy nyertesként álljunk fel a székből a játék végén. 


Sorrendben haladtam a kérdésekkel, eleinte hármasával, majd hatosával, és talán mondanom sem kell, hogy nagyon szerettem mindennap leülni és elővenni a könyvet és a füzetemet. 

Elárulom, az általános kérdéssorban egyszer sem lett 10/10-es eredményem, legalább egy hibám előfordult, volt, hogy több is (a legrosszabb eredményem 3 jó válasz lett a 10-ből). Ilyenkor nevettem egy jót, és megint csak tanultam valamit. 

Az asszociatív kérdések már jobban mentek, végre lett több hibátlan sorom is, és ezek során kitaláltam egy saját taktikát, amikor nem voltam biztos a helyes válaszban. Ha rájöttem, mire vagy kire asszociál az eddigi válaszokból Vágó István, elkezdtem visszafelé gondolkodni, és így arra is jól válaszoltam, amit nem tudtam vagy nem voltam benne biztos. 

Emlékszem, hogy a Legyen Ön is Milliomos!-ban is többször fordult elő Budapesttel kapcsolatos kérdés, és a könyvben is találkoztam néhánnyal. Vágó István ír egy nem szimpatikus játékosról, akinek köszönhetően megtanulta Kozármisleny nevét. Az ilyen kérdéseknél - a Budapest helyrajzához vonatkozókra - az ország lakosságának jelentős része nézhet így:




Nos, ha a kozármislenyieknek és az ország más pontján élőknek illik tudniuk, hogy melyik két budapesti metrómegálló között a legrövidebb a távolság, akkor nekem is van egy kérdésötletem: 
2013-ban minden magyar településen átnevezték az önkényuralomhoz kapcsolódó köztereket, így el tudnám képzelni a következő kérdést: 
Milyen nevet kapott 2013-ban Bivalyszörcsögön a korábbi Lenin/Népköztársaság/Kun Béla/Vöröshadsereg utca? 

Vagy:

Melyik utca nem a fő utcáról nyílik Bivalyszörcsögön? 

Ezért választottam a bejegyzéshez szándékosan olasz sorozatokból képeket, mert tessék ismerni az olasz sorozatokat is. Akkor is, ha itthon még egyik csatorna sem vette meg őket. 😁


Találkoztam számomra meglepő kérdésekkel korábban is, de a kedvencem a 2011-es évhez kapcsolódik: 

Katalin cambridge-i hercegnő melyik családtagjának formás hátsó fele vált a bulvársajtó kedvelt témájává a hercegi esküvő óta?
a) édesanyja
b) húga
c) nővére

A kérdést olvasva valahogy én is úgy nézhettem, mint Alice: 




Egyáltalán nem emlékeztem erre, ugyanis annak idején a könyökömön jött ki a hercegi esküvő. Megértem, hogy fontos esemény volt, de egy idő után már zavart a naponta megjelenő újabbnál újabb könyv róla, a hírekről már nem is beszélve. Katalin családját sem ismerem, így a logikámra hagyatkoztam, és jól válaszoltam. 
Azért a 2011-es kérdéssorból hiányoltam Fejős Évát, hiszen abban az évben sokáig vezette valamelyik könyve a toplistákat. Ha Frei Tamás bekerült, akkor ő hol maradt? Talán, mert Fejős Évának nincs tévés múltja?


Most pedig térjünk át az általam felfedezett hibákra:
Általános kérdések 
6. sor
6. Milyen mérgezéssel fenyegethet az amalgám fogtömés?
a) higany
b) ólom
c) jód

Nagyon meglepődtem, hogy helyes válaszként a b van megadva, holott - szerintem - köztudott, hogy az amalgámtömésben higanykeverék van, tehát az a a helyes, ahogy Dr. Balogh Katalin, fül-orr-gégész és allergológus, részletes írásából is kiderül.

7. sor
6.  Milyen ízesítésű szárnyas a hagyományos francia étel, a "coq au vin"?
a) narancsos kacsa
b) vörösboros kakas
c) rozmaringos fácán
d) gesztenyés pulyka

A megoldókulcs szerint az a a helyes, holott némi angoltudással is kilogikázható a b, a vörösboros kakas. Angolul a kakas cock, a bor pedig wine. Már hallottam erről az ételről, a Google is vörösboros kakast dobott ki főleg, amikor beírtam, hogy coq au vin recept. Aki nem hisz nekem, írja be a Google-ba, vagy nézze meg Lajos Mari honlapján

42. sor
7. Melyik volt az ókori rómaiaknál az év utolsó napja?
a) január 31.
b) február 28.
c) február 23.

A megoldókulcs szerint a c, február 23. Latintanulmányaimból (ez volt a második idegen nyelvem és ebből érettségiztem) viszont úgy emlékszem, hogy a rómaiaknál március 1-jén kezdődött az új év, így február 28. és a b a helyes válasz. Fehér Adorján A római időszámításról írt cikkében mindent világosan leír, és e szerint is február 28-cal zárult az év Julius Caesar naptárreformja előtt is.

45. sor
2. Melyik nem Szabó Magda regénye?
c) Kiálts, város!
d) Lüszisztráté menyegzője

Ez volt az a hiba, amit még a boltban kiszúrtam. Helyes válaszként a d, Lüszisztráté menyegzője van megadva. Szabó Magda valóban nem írt ilyen címmel regényt, viszont a Kiálts, város! bár az ő műve, nem regény, hanem dráma, azon belül is színjáték. Mivel az volt a kérdés, melyik nem Szabó Magda regénye, ez is egy helyes válasz.

48. sor
1. Ki Lady Chatterley szeretője D. H. Lawrence regényében?
a) a szomszéd gróf
b) az unokatestvére
c) a kertész
d) a sofőr

Helyes válaszként a c, a kertész van megjelölve, holott a felsorolásban sem szereplő vadőr az valójában. 13 éve olvastam a regényt, de Mellors bianca schienája feledhetetlen marad a számomra. 

66. sor
9. Hogyan halt Hunyadi János hadvezér?


A kérdésből már kimaradt egy meg igekötő, de az után jön egy humoros válaszlehetőség, a b. Hunyadi János lesett a várfokról. Tudom, egy e maradt ki, azaz leesett a várfokról. Én viszont elképzeltem ahogy Hunyadi János épp lesen volt a várfokon, a partjelző beintette a lest, és a törökök kaptak egy szabadrúgást. Látszik, hogy megkezdődött a fociidény. 
A megoldókulcsban a jó válasz van megadva, de nem árulom el, melyik az. 

102. sor.
3. Mivel hálálta meg Jupiter a vendéglátást Philemonnak és Baucisnak a mitológia szerint?
a) bőségszarut adott nekik
b) életvízzel fiatalítja meg őket
c) termékennyé teszi a meddő Bauciszt



Meglepő módon a válaszlehetőségek között nem szerepel a helyes, a megoldókulcsban a b van megadva. Ismét a latinórákra hivatkozom, mert eredetiben olvastuk Ovidiustól a Metamorphosest (Átváltozások), és tisztán emlékszem, hogy azt kérték Jupitertől, hogy együtt halhassanak meg. Íme, a részlet a MEK-ről:

Saturnus fia most szeliden megkérdezi tőlük:
»Mondd, te igazságos vénember s hű felesége
ennek a jó férjnek, mire vágytok?« Csak keveset szól
Baucisszal, s közösen vele már ezt kéri Philemon:
»Itt mi a papjaitok, szentélyetek őrei légyünk,
s mert egyetértésben töltöttük az életet együtt,
egy legyen elhívó óránk, sose lássam a sírját
én feleségemnek, ne temessen el ő soha engem
   Teljesedik vágyuk: hív őrei voltak a szentelt
helynek, míg éltek; s mikor őket az aggkor, az évek
megtörték, s mikor épp ama lépcsőn állva, az elmúlt
dolgokról szóltak, hát Baucis látja: Philemon
lombosodik, s Baucist leveledzeni látja Philemon.
Már mindkettőnek kezdett arcára a lombcsúcs
nőni, mikor míg még lehetett, »Isten veled, édes
hitvesem!« ezt mondták, egyszerre, s az ágak is ekkor
és egyszerre belepték ajkuk: a thynosi tájon
azt az iker két fát a lakos mutogatja ma is még.


135. sor
5. Melyik hollywoodi sztárpár kislánya Shiloh?
a) Victoria és David Beckham
b) Tom Cruise és Katie Holmes
c) Brad Pitt és Angelina Jolie

A megoldókulcs szerint a b, Tom Cruise és Katie Holmes, azonban az ő kislányukat Surinak hívják. Erre még én is emlékszem, hogy Angelina Jolie és Brad Pitt kislányáról van szó. 



2011 kvízkérdésekben c. részben az egyik kérdés kétszer is bekerült, csupán a másodikban a hónap is szerepel (a képeket szkenneltem, ezért vannak kissé elcsúszva, amiért elnézést kérek):
2. sor
9. Kinek adta át Magyarország az Európai Unió soros elnökségét? 




9. sor 
10. Kinek adta át Magyarország az Európai Unió soros elnökségét júliusban?




A Villámkérdések közé két 122. is bekerült, így a 2011-esnél duplán szereplő kérdéssel is megvan a Vágó István által ígért 2012 kvízkérdés:





Ezek között a 88.-ban van egy hiba: Milyen névnap van december 24-én? Helyes válaszként az Éva van megadva, pedig Ádám is van ilyenkor, és a naptárakban mindkettőt fel szokták tüntetni. 


Egyéb bakik az Általános kérdések között: 
2. sor.
2. A Nyomorultak melyik hőse fiú? 
Victor Hugo regényének címe helyesen A nyomorultak (eredetiben is Les Misérables), és ez emlékeim szerint súlyos helyesírási hibának számít, a saját káromon tanultam meg a magyar érettségimen egy figyelmetlenség miatt. 

56. sor
5. Melyik együttes slágere volt eredetileg a Féltelek című dal?



81. sor
5. Hol található Párizsban az ismeretlen katona sírja?



87. sor
5. Melyik légitársaságok flottájában repült Concorde?



115. sor
2. Melyik budapesti épület tetején működött korcsolyapálya a 20. század elején? 
(a belefirkálásom nem a választ jelöli meg)




147. sor
8. Melyik festőművész élt a legtovább?
Az a) lehetőségként Modigliani van megadva, azonban keresztnevét rosszul írták: Amadeoként szerepel, de Amedeo helyesen. (Ezt nekem is meg kellett tanulnom, mert az Amadeo volt, ami azonnal beugrott, valószínűleg Mozart második keresztneve, az Amadeus miatt, és mindenki ezt olaszosítja.)

Nem tudtam, hogy Szabó Zsófi milyen helyezést ért el 2011-ben az Anna-bálon (ezért már csak tizedműveltnek számítok), de ezeket a hibákat rögtön kiszúrtam. Megjegyzem, semmi bajom  Szabó Zsófival, és annak idején én is néztem a csodás szappanoperákat (Esmeraldát, a Paula és Paulinát és társaikat egy darabig), a valóságshow-kat és a Mónika-show-t is, sőt, 2011-ben az Éden hotel 1. évadát is követtem, ám jó ideje alaposan megválogatom, milyen tartalmakat fogyasztok, mire fordítom az időm és az energiám. 

Tudom, hogy az ilyen műsoroknak is megvan a maguk célcsoportja, és vannak, akik imádják őket, ahogy a sztárpletykákat is, és kíváncsiak arra, kinek a legformásabb a feneke és ki az aktuális legjobb pasi/nő Magyarországon és a világon.

Korábban azért mondtam le a délutáni szappanoperákról, mert fontosabb volt számomra, hogy időben meglegyen az angol nyelvvizsgám. Igaz, hogy utána bele-belenéztem egy-két hasonló műsorba (mint az Éden hotel), ma már találok hasznosabb elfoglaltságot is magamnak. Így, ha valaki ilyen témákról szeretne velem beszélgetni, kb. ez a reakcióm:




Nagy valószínűséggel, ha újraindulna a Legyen Ön is Milliomos!, és talán jelentkeznék és játékba kerülnék, nem én vinném el a főnyereményt. 
Ezzel kapcsolatban tökéletesen megértem Vágó István nézőpontját is, aki elmondja, hogy azért kerültek ilyen jellegű kérdések is a műsorba, mert ezek ugyanúgy ott vannak a mindennapjainkban, így szélesebb kört vonzanak a képernyő elé. 
   Az általam űzött műfajt mindig egyfajta kereskedelmi köntösbe öltöztetett közszolgálatiságnak tartottam, hiszen - ahogy már kifejtettem - a műveltségi vetélkedő, ha önmagában nem is oktat, de felkelti a tudás iránti vágyat, és ilyen módon fontos feladatot lát el.  
   A mai kvíz sem ártalmas. Azt vallom, hogy kreatívan és ügyesen szerkesztve a korszerű forma is kitölthető jó tartalommal.  Móka, kacagás, sírás, dráma jól megfér a diszkrét "népneveléssel."

Nálam tökéletesen elérte ezt a hatást. Emlékszem, amikor a Mindent vagy Semmit! ment, és a játékosok folyamatosan jól válaszoltak, haladtak előre adásról adásra, miközben gyűjtögették a kisebb-nagyobb nyereményeket, arra gondoltam, hogy: én is szeretnék ilyen okos lenni. Akkoriban még nem voltak bulvár jellegű kérdések a műsorban, és előző évben Kérdezz! Felelek kártyákat kértem (naná, hogy azt is néztem Egri Jánossal), amik azóta is megvannak (táblám nem volt hozzá), és sok válaszra és meghatározásra még mindig emlékszem közülük.


A hibák ellenére nagyon örülök, hogy rátaláltam a könyvre, mert néhány hétig nagyon jól szórakoztam vele és sokat tanultam belőle. Most is csak azt mondhatom, hogy aki szereti nemcsak gyarapítani, de tesztelni is a szellemi tartalékait, és valahol ráakad, nyugodtan szerezze be. 

Azt nem tudom, kvízmester lettem-e, mire a könyv végére értem, de ezt még elmesélem: 
Sok évvel ezelőtt az egyik szobatársam hozott egy magazint az akkori női kézilabda-válogatottról, amelyben röviden bemutatták a lányokat és mindegyikük kapott egy jelzőt, becenevet. A szobatársam kitalálta, hogy kivágja ezeket és a nevünkkel társítva kiragasztja az ajtónkra. Mivel akkoriban Honfoglaló-függő voltam, a nevem mellé a játékmester került, amivel a többiek is azonnal egyetértettek. Még annyit hozzáfűznék, hogy a játékszenvedélyem miatt a többiek nagyon utáltak, mert csak egy számítógép volt a szobánkban (nem az enyém). Viszont az említett szobatársam is párszor leült játszani, és olyankor megkért, hogy üljek mellé, mert ha segítek neki, nyerni fog. És tényleg nyert. A függőségem is a tudás okozta, nagyon jó volt látni, hogy tudom a választ a kérdésekre, és a végén enyém egész Magyarország, aztán pedig Európát is elfoglaltam. Ez is elmúlt, mert nem is emlékszem, mikor játszottam utoljára. 

   Fontos kérdés, talán a legfontosabb, hogy föl lehet-e készülni egy vetélkedőműsorra? Tudásalapú kvízben a legjobb nyerési taktika maga a tudás. Nagyobb tudású embereknek egyszerűen nagyobb esélyük van arra, hogy nyereménnyel menjenek haza, mint azoknak, akiknek hiányos a műveltsége. Azt hiszem, ezzel nem mondtam újat, mégis fontos aláhúzni, hogy lássák: néhány napos vagy hetes felkészülés valószínűleg csak óriási szerencsével segíthet a sikeres szereplésben. Gyakorolni persze mindig kifizetődő, internetes kvízjátékokkal, vagy éppen ezzel a könyvvel, már csak a feladattípusok elsajátítása végett is.


Vágó István: Legyen Ön is kvízmester!
2012 kvízkérdés Vágó Istvántól 
431 oldal
XXI. Század Kiadó, 2011
3490 Ft
A saját példányomon 990 Ft-os ár volt, és fizetéskor kiderült, hogy nincs hozzá vonalkód, így itthon láttam a blokkon, hogy foszlós kalács 500 grammként szerepel és 999 Ft-os áron. A szellemi táplálék fizikaiként lett beütve.

0 hozzászólás