Szerb Antal kapcsos albuma


Amikor tavaly "hivatalosan is megszületett" a Vers hétfőn, rájöttem, hogy az itthoni készlet bizony kevés ahhoz, hogy minden héten legalább egy-egy vers bekerüljön a rovatba. Igen, van internet is a világon, de vannak pillanatok, amikor messziről elkerülöm a laptopomat és egyébként is szívesebben keresgélek egy-egy verseskötetben. Ekkoriban fedeztem fel Szerb Antal Száz versét, és gyorsan be is szereztem, nehogy lemaradjak róla. A Rendszeres Olvasók azóta egyszer-kétszer találkoztak a kötet borítójával egy-egy hétfőn, de be kell vallanom, hogy csak nemrég vettem elő úgy a polcról, hogy akkor most szépen el is olvasom. Pedig nagyon szeretek verset olvasni, és egy-egy hosszú nap után, sokkal jobban esik kézbe venni egy verses kötetet, mint egy regényt.

Szerb Antal az előszóban elmeséli, hogy annak idején a fiatal lányok jeles alkalmakra kapcsos albumot kaptak, amelyben a nekik tetsző verseket gyűjtögethették. Ezen a hagyományon nyugszik az antológia megszületése. Szerb Antal tíz témában gyűjtötte össze a világirodalomból azokat a verseket, amelyek sokat jelentenek a számára. És ahogy elkezdtem olvasni a kötetet, csak ámulni és bámulni tudtam az ízlésén. Mert ezek a versek még ma is sokat jelenthetnek egy-egy Olvasó számára. Hiszen a tíz témába csupa olyan került, ami a mindennapok része: emberek, állatok, sorsok vagy éppen érzések.

Találkozhatunk ismerős és ismeretlen költők verseivel eredeti nyelven és a legkiválóbb magyar fordításukkal, ami nyelvtanulás szempontjából sem utolsó szempont.
Nem is tudnék és nem is szeretnék egyet sem kiemelni sem a versek, sem a költők közül, mert mindannyiuk megér egy misét. Annyit azért elárulok, hogy sikerült újabb alapanyagot találni az elkövetkező hétfőkre, és nem egy költő került fel a listámra, akiknek utánanézek majd.

Ahogyan pedig az utószóban elhangzik, ennek az antológiának nem a könyvespolcon, hanem az éjjeliszekrényen a helye, hogy bármikor vigasztalást, örömöt vagy csak néhány nyugodt percet nyújtson az Olvasónak.

A kötet végén Szerb Antal jegyzete segít eligazodni a költők között. A kedvencem a Goethéről írt ismertetője lett.

Zárszóként pedig álljon itt Szerb Antal néhány sora a kötet előszavából. Ki tudja, talán néhányan kedvet kapnak egy kapcsos album összeállításához. A Vers hétfőn is ilyen, csak már nem kapcsos albumban, hanem a blogban gyűjtöm a verseket. De talán egyszer papírformában is összegyűjtöm őket, hogy akkor is velem lehessenek, amikor nincs bekapcsolva a gépem.

   Kedves olvasó, légy régimódi, szerezd be a kapcsos albumot, és írd bele a legszebb verseket, amelyekkel utadon találkozol; hidd el, nem kárba veszett idő, amit ezzel töltesz. Írd tele a kapcsos albumot, és tedd el vagy vidd magaddal. Ki tudja, mit tudsz megmenteni ezekben a szörnyű időkben, és ki tudja, mit tudsz megmenteni az ifjúságodból, amely nem kevésbé rohamos tempóban szokott elnyargalni, mint a rohanó idők. De ha kedves verseid veled lesznek, nem maradsz üres kézzel üres ég alatt. Ha a versek megmaradnak, talán a lényeg marad meg.


A kötetben szereplő versek közül az alábbiak találhatóak meg a blogban is:
Percy Bysshe Shelley: Dal
Rainer Maria Rilke: Őszi nap
William Wordworth: Táncoló tűzliliomok
Charles Baudelaire: Bűvös, szép őszi ég vagy...
John Keats: Stancák
Paul Verlaine: Álma
Thomas Gray: egy elkényeztetett cicáról, mely az aranyhalas medencébe fúlt...  



Szerb Antal (Összeáll.): Száz vers
Görög, latin, angol, francia, német, olasz válogatott költemények eredeti szövege és magyar fordítása
431 oldal
Magvető Kiadó, 2007
2890 Ft

10 hozzászólás

  1. Nem szoktam versesköteteket olvasni, de most szívesen beleolvasnék ebbe - kedvet csináltál hozzá! :D

    VálaszTörlés
  2. Ennek nagyon örülök! ;)
    Remélem, majd írsz is róla/róluk ;).

    VálaszTörlés
  3. Amint sikerül beszereznem :) Most pont jó lenne verseket olvasni, mert tele van a munkával a fejem, esténként most nem is olvastam, de a versek pont jók lennének!

    VálaszTörlés
  4. Írtam e-mailt :).
    Ilyenkor jönnek jól a versek :).
    Tegnap reggel felébradtem majdnem egy órával hamarabb és Tóth Árpádot olvastam és ő volt az esti mesém is :).

    VálaszTörlés
  5. Megjött! :) http://theodora19.tumblr.com/post/61763956690/ma-vegre-megjott-nem-szoktam-verseket-olvasni
    Nagyon gyorsan leszállították, se postaköltség- sőt a bioboltban, ahol átvettem kaptam egy ajándék kölesesbucit vagy mi a szöszt :D

    VálaszTörlés
  6. Láttam, hogy már írtál is róla és írtam is kommentet, de a Google+ nem jeleníti meg, pedig rányomtam a küldésre és ki is írta, hogy posting.
    De a lényeg a lényeg: akkor megérte, ha még enni is adtak méll ;), aminek különösen örülök, hogy sikerült "megtérítenem" és versolvasó lettél ;).
    Azért a saját kiadásomat nem adnám, pedig gyönyörű az a piros, mert az enyém igazodik az elsőhöz ;).

    VálaszTörlés
  7. Na, meghoztátok az én kedvemet is ehhez a könyvhöz meg a versolvasáshoz, kedves Andiamo és theodora19 :)

    VálaszTörlés
  8. Nagyon örülök, kedves Hóvirág! ;)
    Jól döntöttél ;).

    VálaszTörlés
  9. Szerintem is. :) Itt az ideje a művelődésnek! :D És amin kicsit meglepődtem: hogy élvezem is! Pedig sose rajongtam a versekért, ennek talán az irodalomóra az oka, vagy nem is tudom... mindenesetre úgy éreztem már egy ideje, hogy bizony kéne verset is olvasni. A Te blogod nagyon inspiráló ebből a szempontból (is)! :) Úgyhogy nekiveselkedtem. Elsőnek Arany János mellett döntöttem, de jönnek majd sorban mások is.

    VálaszTörlés
  10. De jó! :))) Ugye, milyen jó verse(ke)t olvasni? Arany is nagyon jó és ajánlom még Tóth Árpádot, aki feliratkozott a kedvenceim közé (a blogból már úgyis kiderült) ;).
    Köszönöm :$.

    VálaszTörlés