Nyelvtanulóknak

Nem felejtettem el, így végre elkészül a nyelvtanuláshoz hasznos linkeket és egyebeket összegyűjtő bejegyzés. Mivel nyakunkon a nyári szünet, így talán többen adják nyelvtanulásra a fejüket, és esetleg sikerül egy-két hasznos tippre bukkanniuk.
A bejegyzést a közzététele óta frissítettem a spanyol tanuláshoz és szinten tartáshoz használt honlapok elérhetőségeivel.



Tavaly év végén iratkoztam  fel Szalai Nóri hírlevelére, amit hétköznaponként küld el. Szerdánként nincs tanulás, olyankor a kedvezményes kiadványairól küld értesítést, de a másik négy napon névre szólóan érkeznek a leckék, minden héten egy adott témához kapcsolódóan.
A leckékhez szószedet és hanganyag is tartozik, amit ingyenesen meghallgathatunk és le is tölthetünk.
Akit érdekel, itt talál bővebb információt és iratkozhat fel Nóri ingyenes napi leckéire.
Facebook oldaluk is van.
Mostanában ismét elkezdtem beszerezni az 5 Perc Angol magazint is, amiben számos témához (állatok, utazás, aktualitások, sport, sztárpletykák, receptek, divat) kapcsolódó cikket találunk, melyekhez szószedet és a fentebb linkelt honlapon amerikai és brit hanganyag is kapcsolódik, utóbbit ingyenesen letölthetjük. A cikkek mellett a nyelvvizsgára készülők és az üzleti angol iránt érdeklődők sem panaszkodhatnak. Feleletválasztós teszt, hallás utáni és szövegértés alap-, közép- és felsőfokon, nyelvtani magyarázat, illetve rejtvény is van a magazinban.
84 oldal (és elenyésző a benne szereplő reklámmennyiség) és 750 Ft-ba kerül, ráadásul külföldön is megvásárolható. Inkább ezt veszem meg, mint a női magazinokat, amiknek a negyede reklám és a fele tartalmuk sem érdekel.


Frissítés: Jó ideig előfizetője voltam a lapnak, de kb. bő egy-másfél év után nem hosszabbítottam meg. Az ok egyszerű: felfedeztem a 20 kérdéses nyelvtani tesztben egy hibát, melyet jeleztem a szerkesztőségnek, akik azt ígérték, eljuttatják Nórihoz az észrevételem. A hiba az volt, hogy az adott mondatban Present Perfectet kellett volna használni, a megoldás szerint viszont Past Simple volt megadva. Nóritól visszajelzést nem kaptam, de ezt követően már a napi e-mailes leckéket sem. Nem ítélkezem, de úgy gondolom, mindannyian hibázunk, és nem ciki, ha valaki ezt be is vallja és kijavítja.
Sokáig szerettem a napi leckéit is, de megfigyeltem, hogy előszeretettel húzza elő ugyanazt nem egy alkalommal. Pl. Húsvét előtt ugyanazt küldte el, mint előző évben, és egy-egy nyelvtani finomságnál is megfigyeltem ugyanezt. Úgyhogy inkább sorozatokat nézek angolul, és ma már annak örülök, ha nincs hozzá felirat. Sőt, kifejezetten vadászom azokra, melyekhez még nem készült magyar felirat.


Aki célirányosabban szeretne keresni, kattintson az angoltanulás.lap.hu-ra, ahol kedvére tobzódhat.

Szalai Gabriella honlapja - aki hasznos tanácsaival segíti az angolul tanulókat

Hóvirág a következő oldalakat ajánlotta - és ezúton is köszönöm. 
Breaking News English - interaktív leckék, 7 szinten, még a beszéd sebességét is ki lehet választani a listeningnél

FutureLearn -  ingyenes tanfolyamok, mindenféle témákban, a legtöbbhöz mondjuk elvárt a középfokú tudás, hogy boldoguljon az ember, de gyakorolni, fejlődni nagyon jó

BBC Learning English


***

De a németül, az olaszul, a franciául, a spanyolul és az oroszul tanulók sem panaszkodhatnak.

Az Okosítóra valamelyik lap.hu oldal segítségével bukkantam, ahol kezdő leckéket találunk angolul, németül, olaszul, spanyolul, franciául, oroszul és horvátul. A bal oldali sávban ezek mellett elérhető a lengyel, a román és az arab kezdőknek is.

Nagyon elszántaknak:
Francia kezdőknek franciául

Mivel mazochista nyelvtanuló vagyok és az olaszt is sokszor úgy értettem meg, hogy egy angol nyelvűeknek szánt honlap leckéit nézegettem, ezért a spanyolnál is ezt a módszert is alkalmazom, csakhogy már olaszul is tanulom a spanyolt.

Aki hozzám hasonlóan szereti nyelvtanulás közben használni a már meglévő nyelvtudását is, akkor ezeket az oldalakat ajánlom, amiket németek hoztak létre, ők pedig köztudottan híresek a precizitásukról.


A képen (kattintásra nagyobb lesz) a németes oldal van, melynek jobb oldali sávjában a forgó földgömb segítségével kiválaszthatjuk, melyik nyelvet szeretnénk tanulni (oroszt, angolt, spanyolt, franciát, németet, olaszt vagy törököt, és a fölötte lévő info feliratú téglalapban megjelenik, hogy a választott nyelvet mely más idegen nyelveken tanulhatjuk.


Példa: ha valaki spanyolul szeretne tanulni:
rákattint a spanyol zászlóra és az infonál megjelenik, hogy négy nyelv (német, angol, francia, olasz) közül választhat.



Annak idején az egész osztály szerette, amikor az angolórákon dalokat hallgattunk, mert ha nem tetszett, addig sem kellett tanulni. A kettőt együtt kombinálja a Lyricstraining, ahol karaoke-szerűen gyakorolhatjuk az adott nyelvet.
A honlap felső részén választhatjuk ki a nyelvet (angol, német, olasz, spanyol, francia, katalán, török, holland, portugál, japán), majd megjelennek az adott nyelvű dalok videói. ezután már csak a nekünk legszimpatikusabbat kell kiválasztani és azt, milyen nehézségű legyen, azaz hány szót kell magunktól beírni.
Figyelem, az oldal látogatása függőséget okozhat!

Aki hozzám hasonlóan ragozós nyelveket (is) tanul és tud egy kicsit angolul, nagy hasznára lesz a Verbix. Először az olasz változatára találtam rá és imádom. Most felfedeztem a spanyolt is, és megérdemelne legalább egy kitüntetést, aki létrehozta az oldalt. Igen, a lényege: elég beírni a keresőbe, hogy verbix és a Google már fel is ajánlja a nyelveket. Van latin, holland, katalán, német, finn, portugál, angol stb.
Egy angol nyelvű honlapra jutunk, melynek közepén találunk egy kis rubrikát, amibe beírjuk az adott nyelven a főnévi igenevet, nyomunk egy Entert és voilà, a rendszer minden létező igeidőben, számban és személyben és módban csodálatos végigragozza nekünk az igét. A rendhagyóságokra külön felhívja a figyelmet azzal, hogy pirossal jelöli az ilyen alakokat (legalábbis a spanyolnál biztos). Imádom ezt az oldalt, mert nagyon hasznos és a segítségével könnyen és gyorsan ellenőrizhetjük magunkat.

Régen fel voltam iratkozva a Napi Angol és Olasz Percekre (más nyelveken is elérhető), de már megszüntettem azt az e-mail fiókomat, amire jöttek, és akkoriban már csak a hírlevelek érkeztek rendszeresen tőlük, nem a napi nyelvleckék. Pedig jó volt, mert az adott nyelvből három szinten szerepelt feladat egy-egy levélben minden hétköznap. Elvileg itt most is fel lehet rá iratkozni. Miután csak a hírleveleket küldték, írtam nekik egy e-mailt, hogy mi a helyzet az angol és az olasz leckékkel, de nem kaptam rá választ. Más e-mail címmel is feliratkoztam, de semmi.

Aki tud más hasznos linke(ke)t bármelyik nyelvhez, legyen olyan jó és ne tartsa magában, hanem ossza meg velünk, és ígérem, névvel együtt bekerül a bejegyzésbe.

Ahogy már februárban írtam, szerintem az egyik legjobb módszer egy nyelvgyakorlásához, ha rajzfilmeket nézünk az adott nyelven. Miért? Mert egyszerű a szövegük, érthetően beszélnek, bővítik a szókincset és közben még jól is lehet szórakozni.
De a rajzfilmek mellett számos filmet és sorozatot is megnézhetünk online.





Így tanultam meg spanyolul önállóan:
A kezdetek és a középfokú nyelvvizsga után
... és ezeket a honlapokat használtam hozzá:
Kulturtapas - véletlenül bukkantam rájuk, és a nyelvtan mellett sok minden másról is írnak, beleértve Latin-Amerikát is.
Ez a kedvenc oldalam, már meg is fogadtam, ha egyszer franciául fogok tanulni, ismét használni fogom: Lingolia - a teljes spanyol nyelvtan fent van, spanyol nyelvű magyarázatokkal és mindenhez van feladat, amit ugyanott megoldhatunk és a rendszer ellenőrzi is.
De szókincsfejlesztéshez és az íráskészség fejlesztéséhez is szuper.

A kedvenc netes szótárom a Wordreference, amit spanyol-angol párosításban használok általában.
Miért szeretem? Mert ha egy cikkben ragozott igére bukkanok és nem tudom, mi az, nyugodtan beírhatom és a Wordreference szépen kiír róla mindent: szám, személy, igeidő, subjuntivót stb.
Sok kifejezést megtaláltam már itt vagy a Forumán.
Egynyelvű szótárként pedig ott a RAE (Spanyol Királyi Akadémia) online szótára.

Az E-spanyolon a szótár (spanyol-magyar és magyar-spanyol) mellett sok hasznos dolgot is találunk. Pl. tippeket, akasztófa-játékot, nyelvtant stb.

Olvasnivalót pedig vagy El Mundon vagy El Paíson szoktam keresni.
Az RTVE honlapján pedig sok sorozatot és más műsort is megnézhetünk regisztráció nélkül is.


A bejegyzésben használt képeket itt és itt találtam.

7 hozzászólás

  1. Nem vagy semmi :) Én rettenetesen lusta lennék. Nálam még jún. végéig tart a céges spanyol tanfolyam, de már alig bírom kivárni a végét...:/
    Azt a karaokees oldalt viszont majd megnézem, mert felkeltetted az érdeklődésem...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Mondtam, hogy mazochista vagyok, ami a nyelvtanulást illeti :). Tavaly azt mondta egy okos néni a tévében, hogy akinek nincs munkája, az például megtanulhat egy nyelvet középfokon. Ez annyira megmaradt bennem, de azért azt is megjegyezném, hogy nem mindenki csak a közösségi oldalakon tölti az idejét, hanem sok más dolgot is csinál, és azt nem tette hozzá, hogy tanárral vagy tanár nélkül. Mert bár tanultam egy kicsit franciául és van CD-m is a tankönyvemhez, próbálkoztam is, de beláttam, hogy az nem menne egyedül olyan könnyen, mint a spanyol.
      Miből tanultok? Pedig spanyol is szép nyelv, a jelenlegi kedvenc szavam az ocho :).
      Csak óvatosan, mert engem sikerült felhúznia, amikor sokadszor is rossz szót írtam be, de nagyon büszke voltam magamra, amikor hibátlanul teljesítettem a 28 hiányzó szavas Nessun dormát :). Persze a jelentős részük popzene, az olasznál akad egy-két operarészlet.

      Törlés
    2. Bizony az nagy kérdés, hogy tanárral vag ytanár nélkül. Spanyollal szerintem lehet egész jól haladni tanár nélkül is, mondjuk nekem voltak részek amikhez biztos kellett a magyarázat (de minimálisan tanultam magam). Meg aztán tanár és tanár között is különbség van. Aki beszéli a nyelvet az nem tudja tanítani, és sajnos ezt sokan elfelejtik... El sem hiszed, h neves nyelviskolákban milyen igénytelen, önkrtitika nélküli embereket veszenk fel tanítani... Aztán persze ott vannak a nagyon jók, aki mellett be sem mertem menni felkészületlenül. De erről sokat lehetne beszélni :)

      Törlés
  2. Jó "kis" összeállítás! Az 5perc angolt időnként én is csekkolom.
    Amúgy pedig angolozáshoz tudom ajánlani ezt az oldalt, nagyon hasznos: interaktív leckék, 7 szinten, még a beszéd sebességét is ki lehet választani a listeningnél: http://www.breakingnewsenglish.com/ :)
    Illetve a FutureLearn honlapon vannak ingyenes tanfolyamok, mindenféle témákban, a legtöbbhöz mondjuk elvárt a középfokú tudás, hogy boldoguljon az ember, de gyakorolni, fejlődni nagyon jó. :) https://www.futurelearn.com/
    Meg a BBC is sokat segít/segített nekem: http://www.bbc.co.uk/learningenglish/english/ :)
    Én is tervezek majd ilyen nyelvtanulós bejegyzést, igaz, csak angol nyelvre koncentrálva, mert most azzal foglalkoztam rengeteget az utóbbi hónapokban...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm, várom a Te angolos bejegyzésed és köszönöm a linkeket, ki is egészítem vele az irományt :):

      Törlés
  3. Jól jött ez az összeállítás, én júliustól tervezem a német tanulást, beiratkozom egy tanfolyamra, de a szintfelmérő előtt szeretnék kicsit turbózni a tudásomon :D (vagy segít vagy nem, nem akarok teljesen 0-ról indulni, mert minimális tudásom van).

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Akkor hajrá és sok sikert! :) A németes lap.hu-n biztos találsz hozzá hasznos oldalakat.

      Törlés