Szendi Gábor 2012-ben megjelent könyvében, A nő életében evolúciós szempontból elemzi, hogyan változott meg a nő (és a férfi is) az elmúlt évszázadok folyamán. Mert akárhogy is nézzük, más egy mai nő, mint pl. annak idején a nagyanyja volt. Másként él, más lehetőségei vannak és más döntéseket hoz(hat), mint az előző generációk.
🔞🔞🔞🔞🔞🔞🔞🔞🔞🔞🔞🔞🔞🔞🔞🔞🔞🔞
A szerző nem ítélkezik, pusztán tényeket, adatokat közöl, melyek idáig vezettek. Hogy ő mit nevez így?
Mik a tények? Mielőtt erről is vitát nyitnánk, mert lehetne, én ténynek azt tekintem, ami közvetlenül, empirikusan megtapasztalható, műszeresen mérhető, reprodukálható, és ami a spekulációnál kézenfekvőbben magyarázza meg a dolgokat.
Azt gondolom, hogy az éremnek mindig két oldala van (sőt, olykor vannak más nézőpontok is), és ezt olvasás közben is szem előtt tartottam, úgyhogy erről majd a későbbiekben lesz szó. Ahogyan a szerző, én sem ítélkezem, csupán a saját tapasztalataimra és megfigyeléseimre hivatkozom.
Szendi Gábor könyvében a Lolita-jelenségre hívja fel elsőként a figyelmünket. Vladimir Nabokov regénye annak idején hatalmas botrányt kavart, hiszen a főszereplője és narrátora, a negyvenes éveiben járó Humbert Humbert kamaszkora óta vonzódik a nimfácskákhoz, azaz a 9-12 éves, esetleg picit idősebb kamaszlányokhoz. A szerző elmeséli a regény teljes cselekményét, én csak annyit emelnék ki, hogy Humbert megismer egy özvegyasszonyt, és amikor megpillantja a nő 12 éves lányát, Lolitát (ahogy ő nevezi), mindent megtesz, hogy a kislány közelébe kerüljön.
Teljesen egyetértek Szendi Gáborral abban, hogy Nabokov nem botránykönyvet írt, csupán felismert egy jelenséget, amelyről addig senki sem vett tudomást: a felnőttek gyermekek iránti szexuális vonzalmát. Ez is egy ősi ösztön, amit a legtöbben megtanulnak kontroll alatt tartani, azonban vannak szakmák és helyzetek, amikor túl nagy a kísértés, gondoljunk csak a gyermekekkel foglalkozókra és a családon belüli erőszakra.
A fejezetből megtudjuk, hogy az általunk ismert gyermekkor sokáig nem is létezett, hiszen, amint lehetett, a szülők munkára fogták a gyerekeiket, a szexualitás pedig - mivel mindenki egy helyiségben élt - nem volt ismeretlen a gyerekek számára, sajnos, a molesztálás és a prostitúció sem.
A gyermekek szexualizálása pedig a film térhódítása óta az életünk része. Ma már nemcsak a filmvásznon, hanem a médiának és a reklámiparnak (sőt, a közösségi oldalaknak is) köszönhetően. Mert mindig az a trendi, amire van igény.
A következő fejezetben a fogamzásgátlás hatásairól olvashatunk, és ismét felbukkan a Claudia Hammond Érzelmi hullámzások c. könyvében megismert kutatás, ha nők vagyunk, ne ismerkedjünk náthásan, ill. a fogamzásgátló szedése is negatívan hat a párválasztásra. Mindkét esetben ugyanis a sajátunkhoz hasonló génállományú, immunrendszerű férfit választunk, ami problémákat okoz, ha később gyereket szeretnénk. A számos vetélésen átesett, ill. a lombikprogramban részt vevő párok nagy valószínűséggel nem gondolnak arra, hogy a problémát a köztük lévő gének hasonlósága okozza. Szendi példaként említi Nicole Kidmant és Tom Cruise-t, ill. Jennifer Anistont és Brad Pittet. Mint tudjuk, Nicole Kidmannek és Tom Cruise-nak is született gyereke az új kapcsolatából, míg Brad Pittnek három is Angelina Jolie-tól, Jennifer Anistonnak viszont egy sem.
A gyermektelen nő és a magányos nő c. fejezetekben megismerjük a szingli nőket, választ kapunk arra, miért egyre népszerűbb a gyermektelenség, hogyan változott az anyaság, megtudjuk, hogy a szaporodási siker nem egyenlő azzal, van-e gyerekünk vagy nincs, mi az a féregérzés és hogyan működnek a különböző kötődési stílusok.
Megtudjuk, miért maszkulinizálódtak az elmúlt években a nők és váltak egyes férfiak femininné, a különböző hormonhatások mellett milyen más bizonyítékai vannak és mivel járhat, ha egy nő maszkulin(abb).
Fény derül arra is, miért lelkesebbek az anyai nagymamák, mint az apaiak, milyen a szép nő és hogyan változott a szépségideál, melynek már egyáltalán nincs köze a termékenységhez, mint volt sok-sok évvel korábban. Olvashatunk a férfi-nő barátságról, végül pedig a változó apa kerül terítékre, hogyan változott az apaság az evolúció és az évek folyamán, milyen egy mai, modern apa és milyen egy, aki a természeti népek között él. Mindez pedig milyen hatással van a lányára, hiszen a könyv témája a nő.
Ez a téma pedig nagyon érdekes és számos meglátása ma is aktuális. Azonban Szendi Gábor sokszor a saját csapdájába esett, ugyanis a nagy adathalmazban megfeledkezett az érem másik oldaláról. Most olvasom Buda László Mit üzen a tested? c. könyvét, melyben igazságérzetnek hívja azt a szemléletmódot, amikor valaki csak a tudományos magyarázatokat fogadja el, és minden mást, ami pl. spirituális vagy nem mérhető, elutasítja. És megvannak ennek az ellentétei is, akik a tudományos szemléletet utasítják el. Buda László felhívja a figyelmünket arra, hogy holisztikusan nézzük a dolgokat, legyünk nyitottak. Nos, én is így gondolom, ezért megmutatom, hol csúszott el Szendi Gábor azzal, hogy kizárólag olyan adatokkal, grafikonokkal és különböző statisztikákkal töltötte meg a könyvét, melyek az ő, tudományos nézőpontját támasztják alá.
Hollywood aranykorában a macsó, azaz férfias férfiak voltak a népszerűek, mint Clark Gable, Kirk Douglas, Burt Lancaster, Sean Connery vagy John Wayne, míg manapság egyre több a feminin arcú színész, mint Leonardo DiCaprio, Johnny Depp, Orlando Bloom, Jonathan Rhys-Myers vagy Jude Law. Nos, mindkét típus korábban és ma is létezett, hiszen ott volt James Dean, Paul Newman és Marlon Brando pl. Utóbbi valóban sok macsó szerepet játszott, azonban, ha megnézzük a fiatalkori képeit, kiderül, hogy a valóságban nem ilyen volt. És őket is ugyanúgy bálványozták, mint a fentebb említett marcona külsejű kollégáikat.
James Dean, Marlon Brando, Paul Newman és a felesége, Joan Woodward |
A másik pedig egy sztereotípia, mely szerint a nők az ovulációjuk idején a macsó típusra vágynak, míg az ezt követő időszakban pedig egy házias, feminin típusra, aki biztosan nem hagyja ott őket. Mi van, ha valaki ilyen vagy olyan típust választott? Eszerint akkor minden nőnek két férfira lenne szüksége, hogy a ciklusa különböző időszakához igazíthassa őket? Azért írtam sztereotípiát, ugyanis a macsók ma is jelen vannak Hollywoodban is, és pl. Christian Bale 2000 óta él boldog házasságban a feleségével és a két gyerekükkel, míg a feminin Jude Law magánélete már bonyolultabb, annak ellenére, hogy ő is boldogan él a második feleségével és két közös gyerekükkel. Úgy gondolom, nem jelenthetjük ki senkiről sem a külseje alapján, hogy ő majd biztosan otthagy terhesen, míg a másik nem. Senki sem fekete vagy fehér. Egy pszichológus pedig tudhatná, hogy az emberek változnak, de legalábbis képesek a változásra.
Mivel volt szerencsém a Statisztika I. és II. tantárgyakhoz, így helyesbítsünk: a szórás az átlagtól való átlagos eltérést jelenti. A statisztikatanáraim és a volt csoporttársaim most is nagyon büszkék lennének rám, hogy még emlékszem erre.
Hogy néz ki az a családonkénti 2,1 gyerek, amely biztosítja a népesség fennmaradását? Van két gyerekünk meg egy láb/kar? Miért nem kerekítik legalább ezt fel a statisztikusok?
Szendi Gábor azt írja, hogy a mára kialakult helyzetben, ki fognak halni a macsó típusú férfiak. Erről az jutott eszembe, hogy mi, szuperérzékenyek sem haltunk ki, pedig ma már nincs szükség arra, hogy az őseink észrevették, ha a bokorban neszezett a kardfogú tigris. Mivel a mai világban nekünk is megvan a hasznunk, ahogy a különböző ritka személyiségtípusoknak is, így ezek a ritkább tulajdonsággal rendelkező egyedek valamilyen módon továbbra is fennmaradnak majd.
A szerző mindent tudományos alapon magyaráz, és kijelenti, hogy
csodák nincsenek, csak evolúció van.
Kíváncsi vagyok, mit szólt, amikor George Clooney minden korábbi kijelentése ellenére megnősült, majd ikrei születtek, ill. ahogy az egyik példaként hozott (miért nem éri meg a színésznőknek egy gyerekbe fektetni) Eva Mendes férjhez ment és azóta két kislánya született.
George Clooney, a felesége, Amal az ikreikkel néhány éve |
Ryan Gosling és Eva Mendes a két kislányukkal |
Hoz egy táblázatot, melyben az önértékelés (szerethető vagyok /nem vagyok szerethető)és az emberek megítélése (az emberek (nem) szerethetőek) szerepel, és hogy ez milyen kötődési formát eredményez. Annak azért örültem, hogy nem jelenti ki, hogy ezek kombinációja nem létezik. Általában azt mondják, hogy a szerető családba született gyerekek fognak biztonságosan kötődni és a diszfunkcionálisba érkezetteknek adódnak a későbbiekben problémái. Akkor most hogy is van ez, ha a szerető családba született Orvos-Tóth Noémi azt írta az Örökölt sorsban, hogy a nagyszülei életében bekövetkezett traumák hatása nála pl. kötődési problémák formájában jelentkezett? Szendi Gábor a másságot (hogy valaki LMBTQ+-ossá válik) nem az egyén neveltetésével, hanem a terhesség alatt a magzatot ért hormonhatásokkal magyarázza. Ezek ott vannak az illető génjeiben, és előbb-utóbb megnyilvánulnak. Hogy valaki ezt nyíltan felvállalja, az függ a környezettől is (elfogadják-e vagy elítélik). Bizonyos esetekben a várandós nőket különböző hormonokkal kezelték korábban, így a magasabb dózis módosította a magzat agyát és hormonszintjét egyaránt.
Orvos-Tóth Noémi ellenben azt írta, ha pl. a nagypapa eltitkolta a homoszexualitását, az az unokában megjelenhet, és ő lesz meleg vagy leszbikus. Tudom, az igazság odaát van.
Arra is vannak bizonyítékaink, hogy a tartósabb párkapcsolatban élés sikeresebb terhességhez vezet. Pl. a preeklampszia, amelynek lényege, hogy az anyai szervezet idegen betolakodóként támadja a magzatot, azoknál nem fordul elő, akik legalább fél-egy éven át óvszer nélkül szeretkeztek. Ez idő alatt ugyanis a női szervezet sajátjaként fogadja el a férfi genetikai anyagát, és így az utódot is sajátjaként fogja felismerni.
Van egy gyanúm, hogy Szendi Gábor nem nézett utána a preeklampsziának, az ugyanis csak a terhesség 20. hete után jelentkezik, ez a terhességi toxémia, amelynek magas vérnyomás, vizenyő és veseműködési zavarok a tünetei. Tehát, a magzat ekkor már öt hónapja az anyában él, a szerző viszont szerintem arra a problémára gondolt, amit úgy szoktak hívni: bántja a kicsi a nagyot, azaz a terhesség észlelése/gyanúja során okoz egészségügyi problémákat az anyánál. Nem vagyok sem orvos, sem pszichológus, ám van egy olyan sejtésem, hogy ez azért lehet, mert az anya valójában nem áll készen a (egy újabb) terhességre és a tudatalattija így jelzi a testén keresztül. Persze, mondhatja azt, hogy mennyire szeretne (még egy) gyereket, azonban a teste és a lelke nincs összhangban. Nem kell velem egyetérteni, csak felmerült bennem ez a lehetőség.
A Terápiás tapasztalatok c. fejezetét olvasva csak nagyokat néztem. Ehhez kapcsolódik a féregérzés, melyről bővebben ír az ezt követő fejezetben. Utóbbi Franz Kafka Az átváltozás c. elbeszélésének főszereplője után kapta a nevét. Talán emlékszel rá, hogy Samsa egy nap felébred és észreveszi, hogy féreggé változott, ezért elfordul tőle a családja, majd mindenki. És miközben a családja utálja, ő is megutálja önmagát és magát okolja, amiért a többiek utálják. Ezért nem értettem, hogy egy pszichológus nincs tisztában azzal, hogy egy gyerek szemében a szülei/gondozói istenek, így, ha kijelentik róla, hogy őt nem lehet szeretni, egy ronda kis vakarcs stb., a gyerek nem kérdőjelezi meg ezt, hanem kinyilatkoztatásnak, igazságnak veszi, hiszen a felnőttek tévedhetetlenek, a baj csak és kizárólag vele lehet! És az ilyen hiedelmek vezetnek az olyan esetekhez, amikről ő is ír.
Pl. elment hozzá egy nő, aki vastag keretes szemüveget hordott, és felvetette neki, hogy vegyen egy színesebbet, divatosabbat. Erre a nő kijelentette, hogy ő ilyet érdemel. Később visszament hozzá, már megvette az új, divatosabb szemüveget, ám hordani még nem merte. Ebben az esetben kedvesen megjegyeztem volna neki, hogy hadd nézzem meg, hogy áll rajta. Ha gondolja, nyugodtan vegye fel, míg itt van. Egy pszichológusnak nem az a dolga, hogy segítsen ez ilyen helyzeteket leküzdeni?
Vagy, amikor a magukat csúnyának látó nőknek azt mondja: Szerintem nincs semmi baj a külsejével. Kedves Szendi Gábor, ezt úgy hívják, hogy szimpátia, és ezeknek a nőknek nem szimpátiára, hanem empátiára van szükségük. És akinél feltételhez kötötték a szeretetet (ami talán csak figyelem volt valójában, esetleg szeretetmorzsák), mint az öt nyelven beszélő nőnél, aki szerint csak fenék kell ahhoz, hogy ezt más is meg tudja csinálni, annak időbe telik, míg ezt leküzdi és felismeri, hogy ez valóban nagy dolog, és ő akkor is szerethető, ha nem beszél öt nyelven, ha nem teljesít állandóan.
Azoknál a nőknél, akiknek stylistra van szükségük, hogy nőiese(bbe)n öltözködjenek, hogy sminkeljék magukat, hogy kipróbáljanak egy új frizurát, a családban sérültek a női energiák. Azért nem tudják ezt egyedül kihozni magukból, mert senki nem tanítottak meg rá őket! Pl. azt látta, hogy a családja nőtagjai nem foglalkoztak az öltözködéssel, felkaptak valamit és ennyi. Ha pedig egy nőiesen öltözött nőt láttak, (aki talán még ki is volt sminkelve és/vagy fodrásznál is járt) azt kigúnyolták. Vannak, akik egyszerűen lek...zzák az ilyen nőket. Árulja már el, akkor hogyan legyen nőiesebb egy ilyen környezetben nevelkedett nő? Ott viaskodik benne, hogy milyen jól néz ki Fulanita, csakhogy én nem lehetek olyan, mert nem érdemlem meg, egy ronda kis vakarcs vagyok.
Azt írja, hogy egy nő akár húsz gyereket is képes szülni, azonban csak arról esik szó, hogyan befolyásolja a gyerek érkezése a szülei kapcsolatát, arról már nem, hogy egy terhesség hogyan hat az anya szervezetére. Pl. Marlene Dietrich, amikor megtudta, hogy terhes, az orvosai figyelmeztették, hogy vigyázzon magára és ne vállaljon még egy gyereket, mert az az életébe kerülhet. Ebben sem vagyunk egyformák.
Lehet, hogy a Haydn családban nem adták tovább a muzsikus géneket, ám ott volt Johann Sebastian Bach, akinek két házasságából húsz gyereke született, akik közül bár nem mindenki érte meg a nagykorúságot, öt fiának mégis van magyar nyelvű szócikke a Wikipedián.
Az agyféltekei vizsgálatok azt mutatják, hogy például depressziós, gyermekükkel nem foglalkozó anyák gyermekeinél vagy más, stresszkeltő hatások közt felnövőknél gyakran alakul ki jobb féltekei dominancia, ami később szorongóvá, a veszélyekre fokozottan érzékennyé teszi az embereket. Ennek megint az az előnye, hogy megnöveli a veszélyes környezetben felnövekvő emberek túlélési esélyét. A magányos ember nem egyszerűen boldogtalan, hanem fokozottan érzékeny a fenyegetésekre és a támadásokra is, többet fog tenni kapcsolati megtartásáért.
Hoppá! Ez bizony a szuperérzékenység leírása, ugyanis ez a tulajdonság nem csak örökölhető. Ha pl. nincs a családban szuperérzékeny, a gyerek mégis az lesz, az a környezeti hatásoknak tudható be. És most ugrik a majom a vízbe, mert itt igazolja, hogy a szuperérzékenyek jobbfélteke-dominánsok, és a Veszteségből nyereség, vereségből győzelem c. kötetben egy évvel később Steve Jobs jobbfélteke-dominanciáját a balkezességének tudja be, holott Jobs is szuperérzékeny volt. Ez az állandó készenléti helyzet (az üss vagy fuss!) valóban segíti a gyereket abban a környezetben, ahol felnő, csakhogy olyan szintű diszregulációt gyakorol az idegrendszerére, hogy ez felnőttként is megmarad és számos problémához vezet. A magánytól való félelem pedig kodependenciához vezet és olyan kapcsolatokhoz, ahol csak kihasználják. Ez később már kevésbé előnyös ebből a szempontból. Szendi is ír azokról a nőkről, akiknek alacsony az önbecsülésük, és az ezt megérző férfiak ki is használják ezt. Mindannyian az ismerős helyzeteket keressük a kapcsolatainkban, ha nem a párunk, akkor a főnökük vagy a barátunk, ismerősünk, rokonunk, családunk használ ki, amíg nem ismerjük fel a mintát.
A rossz szülő is traumatizált, és amiért nem dolgozta fel az otthonról hozottakat, így átadja a gyerekének is, és amíg valaki nem hajlandó szembenézni ezzel és gyógyulni, folytatódik az ördögi kör.
Ha szétnézünk az utcán, akkor megállapíthatjuk, hogy vannak szingli elkényelmesedett (túlsúlyos, elhízott, magukra nem adó) férfiak is, tehát nem feltétlenül a házasságban kényelmesednek el a férfiak - most is tisztelet a kivételnek.
A szülés utáni depresszió egyik oka a réz szintjének megemelkedése is, amivel nem szoktak foglalkozni, pedig egy egyszerű laborvizsgálat során megállapítható. Ezt Dr. Aimie Apigian mondta.
Ha a munkahelyeken a nőt mint munkaerőt nézik, akkor miért kell mégis jól kinéznie? A szerző szerint egy szép nő hamarabb jut álláshoz, mint egy csúnya. Akkor én kifejezetten ronda vagyok, mert rengetegszer nemhogy interjúra sem hívtak, de még a szokásos Sajnos, nem Önt választottuk e-mailre sem méltattak.
Látszik, hogy Szendi Gábor nem ismeri a nőket (és nem magamra gondolok), ugyanis megtörténik, ha egy vagy több nő dönt arról, hogy kit vesz fel, nagy valószínűséggel a náluk előnytelenebb külsejű nő mellett teszik le a voksukat, amennyiben nincs jóképű férfi is a pályázók közt.
Lehet, hogy valóban változott a nők agya és a képességeik is, azonban meglehet, hogy csupán azért vannak többen a természettudományos szakokon a lányok, mert ma már bármelyik intézménybe jelentkezhetnek. Emlékszem egy beszélgetésre a sok traumás sorozatból, amiket láttam, ahol Misa Hopkins mesélte, hogy a '70-es évek Amerikájában az apja azért nem akarta, hogy egyetemre menjen, mert a férfiak elöl veszi majd el a munkát.
Hogy Jeanne d'Arc vagy George Sand mennyire volt férfi, arról nem vitázom, azonban mint tudjuk, minden energia, és mindannyian (nemtől, gendertől függetlenül) feminin és maszkulin energiákkal rendelkezünk. Hogy milyen arányban használjuk, az sok mindentől függ.
Pl. ha én csak a fejemben vitázom erről a könyvről, a feminin energiám használom, ám, ha leülök ide és megírom a véleményem, már a maszkulint. Jeanne d'Arc és George Sand - szerintem - csak tudta, mikor kell cselekedni és cselekedtek is.
Érdekes, hogy egy szót sem ír arról a matriachális berendezkedésű társadalomról, amelyről a Bennünk élő istennőkben olvastam. A tavalyi bejegyzésemből idézek: Marija Gimbutas, a Los Angeles-i Kalifornia egyetem régészprofesszora leírta, hogy a Mediterráneumban huszonötezer évvel ezelőtt létezett egy civilizáció, amelyben a Nagy Istennőt imádták és matriarchális berendezkedésű volt. Ebben az államban egyenjogúság és béke uralkodott. A Nagy Istennőnek bár voltak gyermekei, önálló, független nőként élt, és ekkoriban férfi istenek sem voltak, sőt, az apaság fogalma sem volt a vallásos gondolkodás része.
Ők olyanok lehettek, mint a Wonder Womanben látott női berendezkedésű társadalom.
Nagyon meglepődtem, amikor azt olvastam, hogy a barátunkért önzetlenül bármit megtennénk. Azt gondolom, hogy jogosan várhatjuk el a barátunktól (nemtől függetlenül) a reciprocitást.
A Lolitákról szóló fejezet sokak számára ijesztő lehet, azonban a szerző is felvázolja, hogy a felnőtt férfiak kislányok iránti vonzalma nem új keletű. Eszembe is jutott, hogy az irodalmi művekben is hány példa van az idősebb férfi fiatalabb nő párosára. Ott van Marianne Dashwood, aki 17 éves, amikor az akkor 35 éves Brandon ezredes beleszeret. Mr. Knightley (aki 16 évvel idősebb) Emmába a lány 13 éves kora óta szerelmes, tehát ő is egy Humbert Humbert. Vagy Levin és Kitty az Anna Kareninában. Vagy a magyar irodalomból Az üvegcipő 19 éves Irmája és 48 éves Siposa.
Bár a szerző számos kockázati tényezőt felsorol, mi minden esetén válhat egy tinilányból Lolita, ez sem minden esetben következik be. Az apai nagyszüleim tipikus Lolita és Humbert Humbert voltak a kritériumokat olvasva. A családi legendárium szerint, nagyapám nem talált a lakóhelyén feleséget magának, így az akkori szokások szerint elindult a barátjával/barátaival a környező (esetleg távolabbi) településekre, és az egyiken megismerte a későbbi nagyanyámat. Amikor összeházasodtak, nagyanyám 17 éves volt, nagyapám abban az évben töltötte be a 32-t. A listából én is számos kockázati tényezőt kipipálhattam, és nem lett belőlem Lolita. 15 éves koromban néhány napra kórházba kerültem, ahol a kórteremben az egyik nyugdíjas néni megkérdezte, hogy férjnél vagyok-e? Nagyon megdöbbentem a kérdésén, ő nem akart megbántani és elmondta, hogy csak ennyi idősen férjnél is lehetnék. Gondoltam, előbb szeretnék leérettségizni és utána tovább tanulni, és eszem ágában sem volt, hogy pl. a főorvossal közelebbi kapcsolatba kerüljek.
Egyébként meg bármennyire is elszörnyednek az anyukák, hogy a kamaszlányukra egyes férfiak más szemmel néznek, a szexualizálásukat a szülők kezdik. Természetesen most is tisztelet a kivételnek, azonban ne feledkezzünk meg arról, hogy a közösségi oldalak fénykorát éljük, ahol mindent meg kell osztani egy kis instant dopaminadag reményében. És egyesek csak épp azt nem teszik fel, hogy kb. öt perce megfogant a babánk! Jönnek az ultrahangképek, majd, amint megszületett a baba, már töltik is fel róla a fotót a Facebookra. Aztán pedig jönnek a napi beszámolók a kicsi életéről. Tudom, hogy a meztelenséget már tiltják, de annak idején büszkén osztottak meg a szülők képeket a meztelen gyerekeikről. Arra nem gondoltak, mit szól majd pár év múlva a gyerek... A lényeg, hogy jöjjenek a like-ok. Nem kell feltétlenül a közösségi oldalakat felkeresni, már kb. minden bölcsődének, óvodának, iskolának van honlapja, ahol megosztják a csoportok/osztályok névsorát, büszkén hirdetik a tanulóik sikereit fényképekkel dokumentálva. Aztán ott vannak a mindenféle egyéb szervezetek (egyházak, klubok) közösségi oldalai, ahol szintén eldicsekednek a hittanosokkal vagy a táncosokkal.
Ha korábban minden család egymás hegyén-hátán élt, és így mindenki mindennel tisztában volt, hogy lehet az, hogy Thomas Hardy Egy tiszta nő c. regényében Tessnek fogalma sincs a dolgokról? Amikor Alec d'Urberville sétálni hívja, hogy nem kapcsol, hogy nem csak a csillagokat szeretné megnézni vele?
A nők maszkulinázóládásának bizonyítékaként is számos tényezőt ismertet a szerző, amik szintén csak kockázati tényezőkként szerepelnek, ha valaki teherbe szeretne esni. Magyarán, ha ezek egyike-másika megfigyelhető, nehezebben esik teherbe egy nő, de lehet, hogy semmilyen problémát nem okoz. Pl. a szerző szerint zörgő csontú Natalie Portmannek és Keira Knightleynak is két-két gyereke van. Kimaradt pl. Heidi Klum, aki nemcsak magas, hanem négy gyerek anyja is. Kate Winsletnek is három gyereke van, sőt Kate Middletonnak is azóta három. Nem kell minden statisztikának és állítólagosa ténynek hinni. Semmi sincs kőbe vésve.
Sharon Stone-t pedig nem volt szép felhozni mint gyermektelen nőt, ugyanis 2001-ben (43 évesen) stroke-ot kapott, és bizonyára nem az volt az első dolga, hogy ezt követően gyorsan szüljön még vagy öt gyereket.
Jennifer Aniston pedig 2012-ben nem 41, hanem 43 éves volt, mivel 1969-ben született.
Nagyon tetszett ellenben az a praxisából hozott eset, amikor egy hozzáforduló nővel más szemszögből is megvizsgálta a nő apját. Az anya hamar teherbe esett, majd különvált a férfitól, akiről csak rosszakat mondott a lányának, aki emiatt rossz embernek tartotta az apját. Szendi Gábor azonban felhívta a figyelmét arra, hogy ezzel az anyja csupán a saját rossz választását akarta elkendőzni, ezért érdemes objektív szemmel is megvizsgálni a családi legendáriumot. Azonban egy fontos dolog itt is kimaradt, vagy lehet, ennél a nőnél nem jelentkezett. Ha a szülők elválnak, és az egyikük rosszat mond a másikról a gyereknek, fogalma sincs róla, mennyit árt vele. A gyerek ugyanis tudja, hogy ő ennek a két embernek a gyereke, és ha anyám azt mondja, hogy apám rossz, akkor nyilván én is az vagyok, és kezdetét veszi a nem vagyok elég jó, nem vagyok szerethető, én vagyok a hibás stb. hiedelmek bebetonozódása. És ne feledkezzünk meg a nagymamákról sem, hiszen nem egy családban fordul elő, hogy az anyós és a meny vagy vő között ellenszenv alakul ki, akár már a kezdetektől. Ha pedig válásra kerül sor, és a szülő nem is mond rosszat a másikról, majd megteszi a nagymama, és ugyanott vagyunk, ahol az előbb már említettem.
Hogy hozzak valami vicces dolgot is: nagyon jót nevettem, amikor elmesélte, hogy gyerekkorában egy ideig a nagyszüleinél élt, akiknek volt egy tehenük, aki minden este hazacammogott, és beállt a jászolba. 😁 Bibibí, az én (anyai) nagyszüleimnek két, sőt három tehenük is volt, és ők csak akkor álltak be a jászolba, ha valamitől megijedtek. A tehenek az ólba, a jászol elé szoktak beállni, amihez odakötik őket. Valahogy nem jól sikerült összerakni ezt a mondatot.
Szolid becslés szerint a gyerekek 10%-a nem az apától származott, bár ez az arány azért népenként erősen változott.
Micsoda? Hogy egy gyereknek nem az apja az apja? Isteni beavatkozás történt? Arra járt Zeusz? Értem, hogy arra akar kilyukadni, hogy nem az a biológiai apa, akit annak hisznek/mondanak, csak ez a mondat is kicsit félresikerült. Ezért van a szerkesztő, hogy az ilyeneket kiküszöbölje.
Nem tudom, ki volt az a vicces kedvű (a szerkesztő, a korrektor vagy a tördelő), aki minden androginitásszintet jelölő grafikonnál andorginitást írt.
Mindannyian egyediek vagyunk és mindannyian mást hoz(t)unk a puttonyunkban. Valóban sokat változott a világ az elmúlt évszázadokban, új lehetőségek nyíltak meg a nők előtt, amikhez alkalmazkodniuk kellett, hiszen ez az evolúció lényege. Nem a legerősebb marad fenn, hanem az, aki a legjobban képes alkalmazkodni a megváltozott helyzethez. Hogy ez az életünk minden területére rányomta a bélyegét, az is egyértelmű. Hogy vannak, akik ezeken a változásokon fennakadnak, kritizálják őket - az ő dolguk. Minden csoport, legyen szó a szinglikről, a tudatosan gyermektelenekről, a házasságban élőkről, az egy- vagy sokgyermekesekről, ha megkérdezzük őket, mindannyian számos érvet fel tudnak hozni amellett, miért jó ez nekik. Ezt pedig illik tiszteletben tartani, akkor is, ha nekünk más a véleményünk. Ahogy hirdethetjük - ahogy Szendi Gábor is teszi - a paleolit táplálkozás előnyeit, vagy bármilyen más meggyőződésünket, ezt tegyük úgy, hogy a másik fél szabadon választhasson, akarja-e ezt vagy sem.
Szendi Gábor könyve a megjelenése után 12 évvel is elgondolkodtató olvasmány, azonban érdemes most is kritikus szemmel olvasni. Valóban kapunk hasznos információkat, azonban nem kell azonnal kétségbe esnünk, ha a kislányunk Lolita-gyanús, vagy éppen nőként felismertük magunkon a maszkulinitás jegyeit.
Egy nő (ahogyan mindenki gendertől függetlenül) pedig sokkal több, mint egy bájos arc, vonzó test vagy akármi, ami megfelel vagy sem az aktuális trendnek. És a nőt is meg kell tudni tartani.
Nem kell minden információt tényként kezelnünk, főleg, hogy egy olyan pszichológustól kapjuk, akinek nem erőssége az empátia és csak fekete-fehéren gondolkodik. Hiába a rengeteg statisztikai adat és a könyv végén felsorolt 265 tételnyi felhasznált irodalom, az éremnek mindig van egy másik oldala.
Szendi Gábor: A nő élete
Mit hoz a jövő?
368 oldal
Jaffa Kiadó, 2012
3490 Ft